Bevidste uheld med afføring - hvordan håndterer vi det?

18. december 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Bevidste uheld med afføring - hvordan håndterer vi det?

Hej Helen,

Tak for svar for nylig – så er jeg lige på banen angående vores store pige, der har opført sig meget mærkeligt de sidste to ugers tid… det bliver en lang smøre, for der er mange sider af sagen, synes jeg…

Fiona blev renlig oktober sidste år (dog natble først april 09) og har klaret den udfordring helt eksemplarisk. Selvfølgelig de uheld der kan ske når man er optaget af leg og et par om natten også, når vi ikke havde sørget for at tisse hende ordentlig af om aftenen, men intet at bemærke.

Nu begyndte hun for præcis 10 dage siden (nøjagtig samtidig med at jeg blev sikker på at jeg var gravid med barn nummer 2 (!), hvilket hun får noget at vide om før det kan ses og i øvrigt er mere sikkert end nu) at have store ”bremsespor” i trusserne efter børnehaven og af og til en smule afføring. Vi tænkte at hun havde haft lidt med maven, men i weekenden lagde vi mærke til at hun ”eksperimenterede” meget bevidst med at prutte og somme tider altså slippe en lille smule afføring med ud… vi gjorde ikke noget stort nummer ud af det, min mand blev dog lidt irriteret da hun kom og meddelte for anden gang søndag at hun havde noget i trusserne (”Det er altså ulækkert, Fiona”).

Det er så fortsat hele ugen også i børnehaven, mindst en gang om dagen og i går trak hun sågar bukserne af midt i morgensamlingen og gjorde anløb til at ”levere” en omgang midt på madrassen, midt i mellem de andre børn! Jeg kan næsten ikke lade være med at grine lidt når jeg skriver det her, for det virker så absurd, synes jeg;-) Vi har hjemme om aftenen været meget opmærksomme på hende og når hun blev lidt urolig og stod og vred sig har vi venligt, men bestemt, sagt at hun skulle gå på toilettet og se om hun skulle af med noget – hun har protesteret, men dog gjort det (ikke altid med resultat).

Hun protesterer også somme tider, når hun skal ”tisse af” og man kan se hun bevidst sidder og holder sig (hvilket hun er god til!) – jeg har så sagt til hende at man kunne blive syg og få ondt i maven af at holde sig. Somme tider øver hun sig i at ”klippe strålen over” hvor jeg igen siger, at det er vigtigt at få det hele med og ikke stoppe undervejs da man kan få ondt af det.

I det hele taget eksperimenterer hun meget med den nedre region og jeg er godt klar over at det fokus er helt alderssvarende. Men særligt det med afføringen undrer os – og også børnehaven stiller sig fuldstændig uforstående over for det. Jeg tænker også at de ...

Annonce

... andre børn da må drille hende med det, hvis det er – hvilket jeg jo synes er synd for hende. Hun ved udmærket godt at hun gør noget ”forkert” og jeg tænkte at hun måske prøvede at få opmærksomhed – de er jo mange børn i en børnehave – men hjemme og især i weekenden, hvor vi var hos mormor og morfar, får hun jo nok positiv opmærksomhed.

Har du noget bud på måske hvorfor hun er begyndt på dette, og ikke mindst hvordan vi skal håndtere det og forhåbentlig få det til at stoppe? Vi aftalte med børnehaven ikke at gøre et for stort nummer ud af det dels for at det ikke skulle blive endnu mere interessant, men også for ikke at få hende til at føle sig forkert. I dag aftalte jeg så med hende da jeg afleverede hende, at hun skulle gå på toilettet når hun kunne mærke noget trykke – det sagde hun ja ja til, men havde alligevel et ”uheld”.

Derudover har hun de sidste par uger også snakket en del babysprog. I starten blev jeg lidt irriteret over det og sagde hun skulle sige det ”ordenligt”, men efter et par dage snakkede jeg med hende om det, om hun gerne ville være baby igen hvilket hun sagde ja til. Så snakkede vi lidt om det og ”blev enige om” at det var kedeligt at være baby med alle de ting, man ikke kan. Tror nu heller ikke de to ting her hænger sammen, men hun sagde en aften, hvor hun sad og tissede og vi opdagede et ”større bremsespor” i trusserne: ”mor, måske skulle jeg bare have ble på igen” og hun smilede saligt ved tanken. Jeg svarede at vi havde nogle bleer liggende, om hun virkelig mente at det ville være sjovt, og så snakkede hun ikke rigtig mere om det.

Jeg har i øvrigt været ekstra meget opmærksom på at give hende masser af kram, bekræfte hende i at hun er min og jeg elsker hende som hun er de sidste par uger – kan fornemme at hun tænker meget over mange store ting for tiden og hun siger nogle meget velformulerede synspunkter om store emner som hun selv tager op.

Hvad sker der i vores lille piges hoved;-) hun er jo kun 3½… vi har tidligere snakket om med børnehaven at hun er en ”tænker” og at vi skal passe på ikke at kræve for meget af hende, fordi hun virker sprogligt mere moden end hun måske er følelsesmæssigt/mentalt. Kan det være sådan noget, hun reagerer i mod nu?

Vi prøver selvfølgelig at være opmærksomme på det og hjælper hende når hun beder om hjælp, også med ting hun selv kan (men som måske bare lige driller eller virker uoverskuelige i øjeblikket).

Hilsen Fionas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to