Svar: Pottetræning eller?
18. december 2009
Alder:
22 mdr.
Hej igen :)
Det lyder faktisk som om at jeres datter er rigtig godt igang med renlighedsprocessen. Mange børn vil naturligt i jeres datters alder begynde at fatte interesse for, at der kommer noget ud af dem og de synes det er sjovt at sidde på potten - men for dem er det mere leg end egentlig fornemmelse for, hvad der sker. Sådan lyder det dog ikke hos jer, så et eller andet sted tænker jeg, at I er nødt til at forsøge og se hvad der sker.
Hun skal som du skriver, naturligvis beholde sin ble på, men I må gerne opfordre hende til at bruge potten, når det virker oplagt at gøre dette. Vil hun gerne så er det fint, så ros hende for at prøve - vil hun ikke, så lad hende være, så er det jo godt at hun har bleen på. Det skal være meget på hendes præmisser og hvad hun ligesom viser sig parat til.
Årstiden taler ikke for at træne renlighed, da det er svært at nå på toilet med vintertøj i flere lag - men til sommer vil hun sandsynligvis være fint igang og så kan I der forsøge at skippe bleen helt, hvis det i øvrigt er gået godt og roligt fremad de næste par måneder. Det vil være helt fint at hun bliver renlig i en alder af 2½ år :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul fra mig til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske