Svar: Min drengs afføring lugter af rådne æg
15. december 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Ja, emnerne man taler om udvikler sig gevaldigt, når man først får børn ... :)
Når børn bliver født, så sker der hele tiden nogle enzymændringer i deres mave og tarmsystem. Det forbereder dem blandt andet på at skulle nedbryde anden form for mad og man ser derfor ofte også at børn især i 2-4 måneders alderen begynder at savle en del. Enzymerne i spyttet ændrer sig også ... :)
Spørgsmålet er derfor om din drengs lidt færre afføringer og ændrede lugt måske skyldes at han nu begynder at optage din mælk anderledes og bedre. Det er således naturligt at der nu går lidt længere tid imellem afføringerne og det er også naturligt at afføringen kan ændre lidt lugt og konsistens. Også hans prutter kan begynde at lugte anderledes.
Det spiller ofte også ind, hvis du ændrer noget i din kost. Måske har du spist lidt flere nødder, mandariner, chokolade eller lignende i denne søde juletid og det du spiser er jo det du 'laver mælk af' så en ændring i din kost, kan faktisk godt give en lille ændring i mælkesammensætningen og dermed i barnets afføringsmønster og afføringens udseende ...
Og så kan det faktisk også godt spille ind at han har fået penicillin - det kan have slået tarmfloraen lidt i stykker og gøre at den lige nu er igang med at skulle opbygges godt igen ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske