Svar: Min drengs afføring lugter af rådne æg

15. december 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Ja, emnerne man taler om udvikler sig gevaldigt, når man først får børn ... :)

Når børn bliver født, så sker der hele tiden nogle enzymændringer i deres mave og tarmsystem. Det forbereder dem blandt andet på at skulle nedbryde anden form for mad og man ser derfor ofte også at børn især i 2-4 måneders alderen begynder at savle en del. Enzymerne i spyttet ændrer sig også ... :)

Spørgsmålet er derfor om din drengs lidt færre afføringer og ændrede lugt måske skyldes at han nu begynder at optage din mælk anderledes og bedre. Det er således naturligt at der nu går lidt længere tid imellem afføringerne og det er også naturligt at afføringen kan ændre lidt lugt og konsistens. ...

Annonce

... Også hans prutter kan begynde at lugte anderledes.

Det spiller ofte også ind, hvis du ændrer noget i din kost. Måske har du spist lidt flere nødder, mandariner, chokolade eller lignende i denne søde juletid og det du spiser er jo det du 'laver mælk af' så en ændring i din kost, kan faktisk godt give en lille ændring i mælkesammensætningen og dermed i barnets afføringsmønster og afføringens udseende ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan det faktisk også godt spille ind at han har fået penicillin - det kan have slået tarmfloraen lidt i stykker og gøre at den lige nu er igang med at skulle opbygges godt igen ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor