Svar: Hård mave og brug af sut
15. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære lettere forundrede mor
Tak for din dejlige tilbagemelding til mig - jeg er nok det man kalder for en "tålmodig sjæl" :)
Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således luft og mad igennem systemet. Det har måske derfor sin helt naturlige forklaring at jeres datter lige pludselig gerne vil have en sut ...
Det er fint at give hende den, brug den efter hun har fået mælk og I er sikre på at der ikke er tale om væskebehov, men kun et suttebehov. Giv den gerne til at falde i søvn på, men vær opmærksom på ikke at give den i munden hele natten. Når hun sover tungt, vil hun naturligt slappe af i sine muskler og også i kæbemuskulaturen hvorved sutten ryger ud af munden - det er normalt. Det er vigtigt ikke at komme ind i en vane, hvor sutten puttes i munden hver gang den tabes - hun skal ikke sove med den hele natten :)
Du må gerne øge hende lidt i amningerne igen, hvis du skønner det er nødvendigt for at få væske nok i hende og holde gang i maven. Men stille og roligt skal hun jo drikke vand af kop og indtage mad der naturligt også er med til at holde maven igang. Det er her rigtig godt kun at give grød to gange dagligt og supplere hende med frugt, både frisk frugt og frugtmos da det har god effekt på maven. Især kogt frugtmos og frugtgrød af bær kan være en god idé - du kan lave det selv eller købe det på glas. Hold igen med banan, men giv gerne mos af blommer, svesker og abrikoser.
Hun må stadig gerne få sovs lavet med sødmælk, sovs generelt er godt til at smøre og f.eks. lidt pastasovs bestående af hakket kød, tomat og milde krydderier som timian og oregano er helt okay :)
Giver du hende jerndråber, så kan det måske også være synderen? Du kan evt. prøve at give hende babyfer, som er et smagsneutral pulver der kan drysses på f.eks. frugtmos. Det at du kan give jerntilskuddet sammen med frugt kan fremme optagelsen og gøre at maven måske ikke på samme måde stopper til :)
Det er også en rigtig god idé at cykle med hendes ben og hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk. Det at blive bevæget har stor betydning for mavefunktionen, så jo mere du kan trille hende, cykle osv. jo bedre er det. Du kan også give hende lidt mavemassage, hvor du med to fingre i urets retning kører rundt om navlen i cirkler - evt med lidt massageolie på, så fingrene glider lidt lettere. Et lunt bad kan også give ro i maven og når tarmene slapper af, slipper luft og mad bedre igennem :) Det skal naturligvis ikke være ubehageligt for hende, så prøv at få hende til at arbejde med, sørg for at det er varmt og rart og hun virker parat, når I forsøger.
Hvis hun ingen effekt har af laktulose, så tal med lægen om muligheden for at give hende Movicol.
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske