Svar: Hård mave og brug af sut

15. december 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære lettere forundrede mor

Tak for din dejlige tilbagemelding til mig - jeg er nok det man kalder for en "tålmodig sjæl" :)

Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således luft og mad igennem systemet. Det har måske derfor sin helt naturlige forklaring at jeres datter lige pludselig gerne vil have en sut ...

Det er fint at give hende den, brug den efter hun har fået mælk og I er sikre på at der ikke er tale om væskebehov, men kun et suttebehov. Giv den gerne til at falde i søvn på, men vær opmærksom på ikke at give den i munden hele natten. Når hun sover tungt, vil hun naturligt slappe af i sine muskler og også i kæbemuskulaturen hvorved sutten ryger ud af munden - det er normalt. Det er vigtigt ikke at komme ind i en vane, hvor sutten puttes i munden hver gang den tabes - hun skal ikke sove med den hele natten :)

Du må gerne øge hende lidt i amningerne igen, hvis du skønner det er nødvendigt for at få væske nok i hende og holde gang i maven. Men stille og roligt skal hun jo drikke vand af kop og indtage mad der naturligt også er med til at holde maven igang. Det er her rigtig godt kun at give grød to gange dagligt og supplere hende med frugt, både frisk frugt og frugtmos da det har god effekt på maven. Især kogt frugtmos og frugtgrød af bær kan være en god idé - du kan lave det selv eller købe det på glas. Hold igen med banan, men giv gerne mos af ...

Annonce

... blommer, svesker og abrikoser.

Hun må stadig gerne få sovs lavet med sødmælk, sovs generelt er godt til at smøre og f.eks. lidt pastasovs bestående af hakket kød, tomat og milde krydderier som timian og oregano er helt okay :)

Giver du hende jerndråber, så kan det måske også være synderen? Du kan evt. prøve at give hende babyfer, som er et smagsneutral pulver der kan drysses på f.eks. frugtmos. Det at du kan give jerntilskuddet sammen med frugt kan fremme optagelsen og gøre at maven måske ikke på samme måde stopper til :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også en rigtig god idé at cykle med hendes ben og hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk. Det at blive bevæget har stor betydning for mavefunktionen, så jo mere du kan trille hende, cykle osv. jo bedre er det. Du kan også give hende lidt mavemassage, hvor du med to fingre i urets retning kører rundt om navlen i cirkler - evt med lidt massageolie på, så fingrene glider lidt lettere. Et lunt bad kan også give ro i maven og når tarmene slapper af, slipper luft og mad bedre igennem :) Det skal naturligvis ikke være ubehageligt for hende, så prøv at få hende til at arbejde med, sørg for at det er varmt og rart og hun virker parat, når I forsøger.

Hvis hun ingen effekt har af laktulose, så tal med lægen om muligheden for at give hende Movicol.

Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi