Brev:
Hård mave og brug af sut
15. december 2009
Alder:
7 mdr.
Hård mave og brug af sut
Hej Helen.
Tusind tak for dit svar. Som altid har du ret. Selvfølgelig kan det ikke betale sig at kæmpe med at få vores datter til at sove, når hun bliver så vred. Nogle gange bliver man så opsat på, at nu SKAL hun bare sove, for hun er jo træt. Tak fordi du mindede mig om det!
Vi gør allerede mange af de ting, du foreslår. Vi har købt en juniordyne, som vi svøber hende i. Det er et rigtigt godt fif, som har virket godt for os. Din måde at putte på, fungerer (for det meste) også godt for os. Når jeg kigger på mine andre breve til dig, kan jeg se, at jeg har spurgt dig om lignende ting før. Tak for din tålmodighed!
Jeg er begyndt at putte uden bryst om formiddagen, som du rådede mig til. Desuden melder hun sig heller ikke altid sidst på eftermiddagen, så nogle gange springer vi også over der. Så hun har været så dygtig. Men siden har hun fået meget hård mave. I nat blev vi nød til at ringe til vagtlægen, fordi hun var så forpint af det. Han guidede os til at hjælpe hende med at få det ud. Vores egen læge har nu rådet os til at prøve microlax, så tarmen kan blive helt tømt, men han mener ikke, at vi skal fortsætte med lactulose, da hun har fået det i en uge uden effekt.
Jeg tænker, om der ville ske noget ved at trappe amningen op til 6 gange igen, indtil hendes mave kommer i orden igen? Jeg tilbyder hende vand til alle måltider og derudover en gang i mellem, men det er jo svært at sige, hvor meget hun får.
Er der ellers nogen madvarer, jeg skal holde mig fra? Hun får ikke banan, men meget anden friskt frugt bl.a. pærer, mandarin, kiwi, blomme osv. Må hun stadig få sovs lavet på sødmælk? Ellers laver jeg hendes mad med mme.
Den hårde mave kom meget pludselig, og jeg kan ikke lige se, hvad jeg kan have givet hende, som kan have forårsaget det. Hun er begyndt at få små rugbrøds- og bollehapser, da hun er helt vild med at tygge. Desuden får hun hver aften smagsprøver på vores mad f.eks. knorretter. Kan det have noget at sige? Hun får kun grød to gange om dagen, ellers er det grønsagsmos, hapser og frugt.
Jeg har prøvet på at cykle med hendes ben, men hun spænder imod. Måske fordi det er ubehageligt?
Derudover er hun pludselig i denne uge begyndt at bruge sut. Hun er blevet passet hos sin bedstemor, og da vi hentede hende igen, brugte hun sut. Hun har længe gumlet lidt på en, især i perioder hvor hun har fået tænder, men ikke dissideret suttet. Men det gør nu, og hun er meget glad for den :) Putningen om natten er også blevet meget nemmere med sutten, men vi er helt rundt på gulvet. Hvad skal vi huske, nu hvor hun bruger sut? Jeg har før læst, at du har rådet andre til ikke at servicere deres børn for meget med sutten.
Igen tak for din tålmodighed.
Hilsen
en lettere forundret mor.