Svar: Smide bleen - 3 år, 1 mdr.
7. december 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Karoline
Dejligt at høre at det går godt med lillesøster og at I har det godt som lille familie på fire :)
Det lyder ikke som om at storebror er helt parat til at smide bleen og træne toilet eller potte endnu og det er helt okay. Årstiden taler bestemt ikke for at forsøge, der har været problemer med institutionsskift og samtidig er han også netop blevet storebror.
Det er en stor omvæltning at der er kommet en lille pige ind i familien og selvom han er glad for hende og umiddelbart tackler det hele fint, så er det et stort krav at stille, at han samtidig med dette skal finde ressourcer til at træne renlighed. Faktisk sker der jo tit det, at børn der får en mindre søskende går lidt tilbage udviklingsmæssigt. Ting de tidligere har kunne kan de pludselig ikke mere, de begynder at tale mere 'babysprog' og kræver lidt mere opmærksomhed end tidligere. Det er helt normalt og en normal reaktion på de nye familieforhold.
Jeg synes det er fint at han kommer og siger til, når han har lavet i bleen. Det skal han roses for og så skal han uden diskussion eller pres for at prøve toilettet, bare hjælpes en ren ble på.
Renlighed skal I først træne til sommer, hvor han kan rende rundt i badebukser og finde ud af hvad det drejer sig om. Til den tid har han nået at vende sig til lillesøster, er blevet ½ år ældre og vil være mere moden og parat. Det gør ikke spor at han bliver 3½ før han er renlig :)
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske