Svar: Renlighedstræning, flytning m.m.

5. november 2009

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor til 3

Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten. Det vil derfor være helt naturligt at jeres dreng har brug for sin ble om natten og at den er drivvåd om morgenen. Derfor skal han her have ble på og det skal der ikke gøres noget større nummer ud af.

Man kan så diskutere hvor meget man skal presse på om dagen. Der er ingen tvivl om at renlighed bedst trænes i perioder, hvor der er ro og overskud og hvor der ikke sker store ændringer i barnet liv. Hos jer sker masser af ændringer, - for det første er lillesøster er kommet til verden og jeg ved fra dit tidligere brev, at hun er hørehæmmet og har høreapparat. Jeg tænker at det naturligt har gjort at I har været ekstra meget opmærksom på hende hendes behov og naturligt måske i lidt højere grad, end I ville have været, hvis hun ikke havde høreproblemer.

Jeres dreng har det også svært fordi han jo også har en storesøster, som han ser op til og skal lære af - men det at være i en midterrolle, på den ene side skulle være lillebror og på den anden side den forstående storebror - det er naturligt svært.

I skal også flytte, hverdagen ændrer sig, nyt hus, ny institution osv. Det er mange ting at rumme og forholde sig til når man er 4 år gammel og det lyder lidt som om at han måske har svært ved renlighedsprocessen, fordi der er mange andre krav, som han skal leve op til ...

Jeg tænker derfor at I skal prøve at tage det med renligheden så ...

Annonce

... afslappet som muligt, det skal nok komme, når han er parat og når overskuddet i hverdagen er der til det.

Bleen om natten bibeholdes. Bleen om dagen har han på, hvis han vil det. Hvis han selv er interesseret i at få den af, så er det fint at gøre dette - men som udgangspunkt er det bedre at få en tør ble om dagen og den succesoplevelse det giver, end det er at få gentagende nederlag med våde bukser.

Bleen om dagen er en sikkerhed og skal bruges som underbukser der trækkes op og ned. Han skal stadig have faste toilettider som nu og motiveres til at bruge toilettet - det er bare en ekstra sikkerhed for ham at have den på. Hvis han selv bedre om at være fri for bleen om dagen, så er det naturligvis også helt okay. Så har han stadig faste toilettider og skal opfordres til at bruge toilettet på de tidspunkter, hvor vi andre normalt også tisser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I januar, hvor far også er hjemme, vil det være helt fint at have fokus på renlighed igen - men ikke for enhver pris. Det afhænger helt af hvordan jeres dreng har det. Og hvis der er alt for meget stress i hverdagen og manglende ro og overskud på grund af flytning osv. så vent. Så må det komme hen af vejen, I får ikke noget godt ud af at presse ham, hvis han ikke er parat, så bliver det kun værre og trækker unødigt langt ud.

Hvorfor skal storesøster starte skole allerede i februar? Hvad handler det om ...

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder