Svar: Renlighedstræning, flytning m.m.
5. november 2009
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære mor til 3
Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten. Det vil derfor være helt naturligt at jeres dreng har brug for sin ble om natten og at den er drivvåd om morgenen. Derfor skal han her have ble på og det skal der ikke gøres noget større nummer ud af.
Man kan så diskutere hvor meget man skal presse på om dagen. Der er ingen tvivl om at renlighed bedst trænes i perioder, hvor der er ro og overskud og hvor der ikke sker store ændringer i barnet liv. Hos jer sker masser af ændringer, - for det første er lillesøster er kommet til verden og jeg ved fra dit tidligere brev, at hun er hørehæmmet og har høreapparat. Jeg tænker at det naturligt har gjort at I har været ekstra meget opmærksom på hende hendes behov og naturligt måske i lidt højere grad, end I ville have været, hvis hun ikke havde høreproblemer.
Jeres dreng har det også svært fordi han jo også har en storesøster, som han ser op til og skal lære af - men det at være i en midterrolle, på den ene side skulle være lillebror og på den anden side den forstående storebror - det er naturligt svært.
I skal også flytte, hverdagen ændrer sig, nyt hus, ny institution osv. Det er mange ting at rumme og forholde sig til når man er 4 år gammel og det lyder lidt som om at han måske har svært ved renlighedsprocessen, fordi der er mange andre krav, som han skal leve op til ...
Jeg tænker derfor at I skal prøve at tage det med renligheden så afslappet som muligt, det skal nok komme, når han er parat og når overskuddet i hverdagen er der til det.
Bleen om natten bibeholdes. Bleen om dagen har han på, hvis han vil det. Hvis han selv er interesseret i at få den af, så er det fint at gøre dette - men som udgangspunkt er det bedre at få en tør ble om dagen og den succesoplevelse det giver, end det er at få gentagende nederlag med våde bukser.
Bleen om dagen er en sikkerhed og skal bruges som underbukser der trækkes op og ned. Han skal stadig have faste toilettider som nu og motiveres til at bruge toilettet - det er bare en ekstra sikkerhed for ham at have den på. Hvis han selv bedre om at være fri for bleen om dagen, så er det naturligvis også helt okay. Så har han stadig faste toilettider og skal opfordres til at bruge toilettet på de tidspunkter, hvor vi andre normalt også tisser.
I januar, hvor far også er hjemme, vil det være helt fint at have fokus på renlighed igen - men ikke for enhver pris. Det afhænger helt af hvordan jeres dreng har det. Og hvis der er alt for meget stress i hverdagen og manglende ro og overskud på grund af flytning osv. så vent. Så må det komme hen af vejen, I får ikke noget godt ud af at presse ham, hvis han ikke er parat, så bliver det kun værre og trækker unødigt langt ud.
Hvorfor skal storesøster starte skole allerede i februar? Hvad handler det om ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske