Svar: Renlig hjemme

26. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Det lyder som om at sommeren og det at kunne rende rundt uden tøj på har været rigtig godt for jeres dreng. Det lyder som om at han har fundet ud af hvad det drejer sig om og er ved at få fornemmelsen af at skulle tisse osv. - altså kunne føle, hvordan det føles at have 'tissetrang'. Det er jo en rigtig god erfaring at have med sig og super godt at han er kommet godt igang på den måde.

Det lyder dog også som om at han er ked af toilettet, han bryder sig ikke om at blive sat der - han vil selv, det skal være egen fri vilje. Måske er han blevet presset lidt i vuggestuen - det lyder som om at de der har sat ham på wc "Han bliver ked af det, når de vil sætte ham på toilettet" og det er super synd.

Jeg synes også det er problematisk at døren til toilettet er lukket, så han ikke selv har mulighed for at gå derud, hvis han skal + at hvis døren er åben, så er det sandsynligvis fordi en af pædagogerne er igang med at skifte et af de mindre børn ...

Jeg opfatter jeres dreng som meget blufærdig og det er helt okay og sådan må man gerne være. Nogle børn elsker at sidde på potte eller toilet i vuggestuen netop fordi de sidder i åbent rum, alle kan se alle og det er sjovt at 'tisse om kap' - Men andre børn synes ikke det er rart, de har det bedst med at kunne være mere private og det skal der naturligvis også være rum til.

Jeg synes det er fint at I giver jeres dreng ble på i vuggestuen. Netop nu hvor vi går den kolde tid i møde og de dertilhørende flyverdragter, flere lag tøj osv. så er det svært at nå på toilettet, når man skal tisse. Bleen skal derfor ...

Annonce

... fungerer som en sikkerhed og jeg ser ikke noget problem i at han bruger ble i institutionen og undværer den derhjemme, hvis han selv har det bedst sådan - og det lyder til at være tilfældet.

At der er stor personale udskiftning, ingen faste regler osv. at forholde sig til - det er jo heller ikke befordrende for hans behov for støtte lige nu ....

At have en ble på i vuggestuen udelukker jo ikke at han kan gå på toilettet, hvis han får lyst. Bleen fungerer som et par underbukser der trækkes op og ned. Det er så et spørgsmål om at finde et toilet, som er godt for ham at bruge.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Normalt findes der flere toiletter i institutionerne, og det kunne jo godt være at døren til toilettet på hans stue normalt at lukket, men at døren til toilettet ude ved gangen faktisk ofte står åben - eller at man måske kan aftale at den står åben ... For mig at se handler det nemlig om at finde ud af, hvor han kan gå på toilettet i fred og ro og føle sig sikker og uforstyrret, så han kan gøre det, når det passer ham.

Prøv derfor at tale med vuggestuen om hvad toiletmuligheder de egentlig har og om han kan få lov til at benytte et andet toilet, hvis det passer bedre til ham. Det kunne også være at man kunne lave et skilt og sætte på døren, som viste optaget eller ledigt. Så han ligesom kunne få vist med billede, at når du går på toilettet og vil være der selv, så vender du billedet sådan her - det betyder at andre så ikke kommer brasende ind ...

Nogle gange handler det om at få indført små regler som anerkender barnets behov.

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.