Svar: Renlig hjemme
26. oktober 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om at sommeren og det at kunne rende rundt uden tøj på har været rigtig godt for jeres dreng. Det lyder som om at han har fundet ud af hvad det drejer sig om og er ved at få fornemmelsen af at skulle tisse osv. - altså kunne føle, hvordan det føles at have 'tissetrang'. Det er jo en rigtig god erfaring at have med sig og super godt at han er kommet godt igang på den måde.
Det lyder dog også som om at han er ked af toilettet, han bryder sig ikke om at blive sat der - han vil selv, det skal være egen fri vilje. Måske er han blevet presset lidt i vuggestuen - det lyder som om at de der har sat ham på wc "Han bliver ked af det, når de vil sætte ham på toilettet" og det er super synd.
Jeg synes også det er problematisk at døren til toilettet er lukket, så han ikke selv har mulighed for at gå derud, hvis han skal + at hvis døren er åben, så er det sandsynligvis fordi en af pædagogerne er igang med at skifte et af de mindre børn ...
Jeg opfatter jeres dreng som meget blufærdig og det er helt okay og sådan må man gerne være. Nogle børn elsker at sidde på potte eller toilet i vuggestuen netop fordi de sidder i åbent rum, alle kan se alle og det er sjovt at 'tisse om kap' - Men andre børn synes ikke det er rart, de har det bedst med at kunne være mere private og det skal der naturligvis også være rum til.
Jeg synes det er fint at I giver jeres dreng ble på i vuggestuen. Netop nu hvor vi går den kolde tid i møde og de dertilhørende flyverdragter, flere lag tøj osv. så er det svært at nå på toilettet, når man skal tisse. Bleen skal derfor fungerer som en sikkerhed og jeg ser ikke noget problem i at han bruger ble i institutionen og undværer den derhjemme, hvis han selv har det bedst sådan - og det lyder til at være tilfældet.
At der er stor personale udskiftning, ingen faste regler osv. at forholde sig til - det er jo heller ikke befordrende for hans behov for støtte lige nu ....
At have en ble på i vuggestuen udelukker jo ikke at han kan gå på toilettet, hvis han får lyst. Bleen fungerer som et par underbukser der trækkes op og ned. Det er så et spørgsmål om at finde et toilet, som er godt for ham at bruge.
Normalt findes der flere toiletter i institutionerne, og det kunne jo godt være at døren til toilettet på hans stue normalt at lukket, men at døren til toilettet ude ved gangen faktisk ofte står åben - eller at man måske kan aftale at den står åben ... For mig at se handler det nemlig om at finde ud af, hvor han kan gå på toilettet i fred og ro og føle sig sikker og uforstyrret, så han kan gøre det, når det passer ham.
Prøv derfor at tale med vuggestuen om hvad toiletmuligheder de egentlig har og om han kan få lov til at benytte et andet toilet, hvis det passer bedre til ham. Det kunne også være at man kunne lave et skilt og sætte på døren, som viste optaget eller ledigt. Så han ligesom kunne få vist med billede, at når du går på toilettet og vil være der selv, så vender du billedet sådan her - det betyder at andre så ikke kommer brasende ind ...
Nogle gange handler det om at få indført små regler som anerkender barnets behov.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske