Svar: Renlighed, hvordan og hvorledes?

15. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære C

Det er meget meget fint at jeres datter er begyndt at være opmærksom på at hun har lavet i bleen og måske beder om at få en ren ble på - det er super, det viser at hun begynder at have lidt bevidsthed om hvad der foregår :)

Renlighed er en fysiologisk proces som barnet stille og roligt modnes til og et godt tegn er, hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Der er tre faser, som man kan prøve at lægge mærke til:

- I første fase tisser eller laver barnet i bleen og kommer så og fortæller at det gerne vil have en ny ble på

- I anden fase kommer barnet og fortæller når det laver i bleen "nu tisser jeg"

- I tredie fase, begynder banret at kunne sige til lige inden og man kan skynde sig på toilet eller potte.

Det er meget vigtigt at man ikke presser barnet unødigt men prøver at støtte barnet der, hvor barnet er. Det lyder hos jer som om at jeres datter er rigtig godt igang med fase et, måske også fase to - det har jeg lidt svært ved at vurdere ud fra dit brev, men hun er i hvert fald igang. Hun er dog stadig ikke så gammel og årstiden gør det også svært at træne renlighed .. så I må forsøge jer lidt frem.

Jeg anbefaler at man ikke tager bleen af, men i stedet vælger en bukseble der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Det giver for det første en succesoplevelse, at barnet oplever en tør ble (og selvom der er kommet lidt dryp, så føles den stadig tør) hvorimod det er et stort nederlag, at få bleen af og gentagende gange opleve våde bukser.

Så tag ikke bleen af, behold den på. I stedet skal man så træne lidt toilettider. Det betyder at hun skal tisse på ...

Annonce

... toiletsæde eller på potte, der hvor I andre normalt også tisser. Det vil sige om morgenen, når hun står op og inden hun går i seng om aftenen, inden I kører ud for at handle, inden hun skal ud at lege, inden hun sover middagslur osv.

Det er her meget vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så kan I næsten være sikre på at hun siger nej og tisser 10 minutter efter. I skal derfor i stedet tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører!" og så går I sammen ud og tisser. I tisser også - det er bare noget man gør, sådan er reglen for alle.

Når der så kommer noget på toilettet, så er det super godt og det skal hun roses for. Det er fint at bleen er tør og det er fint at hun kom af med en lille tissetår. Kommer der ikke noget, så er det også helt fint, så får hun bare bleen på igen og sker det så i bleen, så pyt med det, så var det jo godt at hun havde den på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal være opmærksomme på jeres datter signaler og om hun reelt er klar allerede nu. Mange børn vil naturligt omkring 2 års alderen have en periode, hvor de pludselig interesserer sig meget for hvordan de fungerer, bleen de har på, at hun er en pige og at der også findes drenge osv. Men det er ikke nødvendigvis tegn på at hun fysiologisk er parat.

Så læg mærke til hendes tegn og følg hende. Viser hun interesse og virker parat, så prøv, men vær ikke kede af det, hvis det ikke går - så prøver I bare igen når foråret, sommeren og det lette tøj atter er der. Det er rigtig svært at nå på toilettet i tide, hvis man skal kæmpe sig ud af en flyverdragt, strømpebukser osv.

Fortsat held og lykke med dette næste lille projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor