Svar: Små børn og renlighed

29. september 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Tvillingernes mor

Jeg mener at udvikling sker gradvist og at man stille og roligt bliver parat til at lære ting hen af vejen. Det gælder alt som børn skal lære - at de naturligt i kraft af deres udvikling vil være parate til at lære forskellige ting på forskellige tidspunkter - og det er naturligvis vigtigt at man ser barnets signaler og guider, motiverer, støtter og anerkender barnet til at komme videre frem og udvikle sig i sund retning.

Man skal naturligt have en vis styrke i nakke og ryg før man kan sidde, man skal have en vis styrke i sine ben før man begynder at stå. Man skal tales med, pludre, kommunikere før man selv begynder at tale, man skal mødes med omsorg, kærlighed og empati for selv at udvikle empati og medfølelse for andre mennesker. Vi er som forældre ikke tryllekunstnere, men måden vi møder vores barn på er fuldstændig essentielt for barnets hjernemæssige udvikling.

Børn fødes med en meget umoden hjerne og det er samværet med forældrene, der skaber forbindelserne i barnets hjerne. Menneskebørn har langt mere brug for deres forældre end mange andre dyrebørn. En kalv der bliver født skal rejse sig og gå på sine ben meget hurtigt - ellers kan dens mor ikke tage sig af den og sådan er det ikke med os mennesker. Selvom det spæde barn er et lille selvstændigt væsen med sin egen personlighed, så tager vores udvikling tid sammenlignet med andre dyreunger og det er vigtigt at man som forældre støtter barnet der, hvor barnet er ...

Måske er det frygten for egen afhængighed, måske er det en 'opdragelsestradition' at børn skal gøres selvstændige og uafhængige af voksne meget tidligt - faktisk før de ikke er parate. Mange ting kan spille ind - men for mig er det et faktum at børn er afhængige af deres forældre og at man skal støtte dem der, hvor de er og når de er parate. Og i forhold til renlighed, så er det for mig at se slet ikke nødvendigt og spild af tid, at sætte barnets på toilettet, når det kun er 5 måneder gammel.

For mig at se, kunne tiden være brugt sammen med barnet meget bedre og på en helt anden måde - Tiden ved puslebordet er utrolig vigtigt, man har en helt anden kontakt med sit barn, når man står ved puslebordet end mange andre steder og man skal heller ikke glemme, at man får rigtig mange oplysninger om sit barn, når man kigger på det, ser det ligge foran sig og ser hvad der er i bleen. Her tænker jeg både på hudfarve, hududslæt, evnen til kontakt, samarbejde omkring bleskift osv. osv. Ligesom man faktisk også får set barnets afføring, hvordan ser den ud, er maden fordøjet tilstrækkeligt, hvordan lugter den, hvordan er konsistensen og det sammen med urinen - hvor stor en vandladning har barnet, hvordan ser urinen ud, er den koncentreret osv. Det er ...

Annonce

... altsammen vigtige oplysninger, når man har ansvaret for et lille barn.

Og ja, så kan man naturligvis diskuttere og hævde at det kan man have på mange måder og mange andre steder - og ja det er naturligvis rigtigt, men det ændrer ikke ved at barnet rent fysiologisk ikke er parat til renlighedstræning på toilettet, når det kun er 5 måneder gammelt ...

For mig så svarer det faktisk til at du også vælger at sætte dine børn op på en cykel nu. I princippet er der vel ikke noget i vejen for at spænde et par klodser under deres fødder og give dem en rem om livet så de kan sidde fast på sadlen og så kan du kører dem af sted på denne måde ..? Eller er der?

For mig at se er det fuldstændig det samme - jeg ville aldrig sætte et barn på ½ år på potte eller toilet og jeg vil aldrig sætte et barn på 1 år op på en cykel, ganske simpelt af den grund at barnet lærer det barnet skal lære, når tid er og her er renlighedtræning altså ikke anderledes end alt muligt andet!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

På cyklen behøver der jo heller ikke være tale om 'træning', som du skriver det ikke er med toilettet. "Cyklen er bare sjovere, man kan se at barnet kan lide det og det må jo alt andet lige gøre det lettere for barnet at lære at køre på cykel, hvis det har siddet der lige fra starten ... man følger jo bare barnets signaler og børn kan jo godt lide bevægelse, de kan godt lide at mærke vinden i ansigtet osv..." Der er ingen forskel - det er da fuldstændig det samme som signalerne omkring at skulle på toilet og ville du gøre det?

Ja, det er rigtigt at børn der bruger stofbleer ofte kan være renlige lidt før børn der bruger papirbleer, af den simple grund at papirbleerne suger bedre og følelsen af en snavset ble er mindre. Derfor vil børn der bruger stofbleer ofte blive lidt mere opmærksomme på at de har lavet i bleen og derfor også naturligt komme og bede om at få bleen skiftet før børn med papirbleer f.eks. gør.

MEN, det ændrer ikke på at barnet fysiologisk også skal være parat og her tænker jeg på en hormonel modning - som du ingen indflydelse har på.Det er her fuldstændig lige gyldigt om du bruger bleer af stof, papir eller hvad du gør. Det handler om evnen til hormonelt at kunne regulere sin vandladning og det kan børn, når de er et sted mellem 2-7 år - gennemsnitligt omkring 3 års alderen.

Fuldstændig ligesom et barn der skal lære at cykle, her kræver det at barnet er i stand til at koordinere sine bevægelser og samtidig holde sin balance.

Jeg er ikke børnepsykolog eller psykiater - jeg skal derfor ikke udtale mig om, hvad betydning det har for barnet fremover at forældre sætter barnet til noget, som barnet hverken fysisk eller mentalt er parat til ... Men nu har du fået mine tanker og jeg håber du kan bruge dem videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder