Brev:
Små børn og renlighed
29. september 2009
Alder:
9 mdr.
Små børn og renlighed
Hej Helen.
Jeg har læst nogle af dine tidligere svar angående renlighed og små børn, og forstår det sådan at du ret klart fraråder at sætte børn på toilettet før tidligst i 2½-3 års alderen. Jeg er nysgerrig efter at høre hvilke negative følger du mener det kan få for barnet og på hvilken baggrund.
Vores datter har fra hun var helt spæd været ret konsekvent med overvejende at have afføring, når hun fik bleen af – vel en reflektorisk reaktion på den kølige luft e.l. Det var efterhånden ret forudsigeligt hvornår det kom, og da hun startede på fast føde i 5 mdrs alderen begyndte vi derfor af praktiske grunde at sætte hende på en potte i de situationer.
Vi sad foran hende og holdt hende og hun grinede glad og lavede de fleste gange stort når hun blev sat på potten.
Senere fandt vi ud af at det egentlig var nemmere blot at sætte hende på toilettet, hvor vi sidder på hug foran hende og holder hende under begge arme. Dette var temmelig meget nemmere og mere hygiejnisk end at skulle gøre hele puslebordet rent flere gange om dagen, og lillepigen sidder og pludrer og leger imens og griner højt når der kommer noget i toilettet, for det siger så sjovt…. Ofte kan vi se på hende når det er tid, fordi hun sidder og ser anspændt og koncentreret ud, og så kan vi jo ligeså godt sætte hende på toilettet i stedet for at vente på at hun laver i bleen.
Hendes tvillingebror viste ingen regelmæssighed i den retning, men i 8 mdrs alderen prøvede vi også lige at sætte ham på toilettet i forbindelse med bleskift og han presser ligesom hende reflektorisk nogle gange så snart han bliver sat der, og mange gange enten tisser han eller laver stort. Andre gange kommer det i bleen, og det gør jo heller ikke noget.
Vi er helt klar over at de ikke kan styre noget som helst bevidst endnu, men de vænner sig jo til brugen af toilettet og det virker som om der kommer en eller anden form for betinget refleks, som jo kan være fin nok. Jeg forestiller mig at forandringen når de engang skal til at bruge toilettet rigtigt vil være lettere fordi det er noget de altid har kendt, og ligesom de forældre der praktiserer egentlig elimination communication tænker jeg, at det må være positivt at reagere på barnets kropslige signaler.
Mit spørgsmål er derfor om du mener det vil have en negativ effekt i længden, og i så fald hvorfor? Der er jo ikke tale om ”træning”, men blot om at følge barnets signaler, gøre det lettere for os selv og spare barnet for at gå rundt med en snavset ble mere end højst nødvendigt, hvilket vel heller ikke er så rart.
I øvrigt er det mit klare indtryk at rigtig mange børn der ligesom vores bruger moderne stofbleer, smider bleer tidligere end de 2½-3 år du nævner, som vel må være udtryk for en gennemsnitsbetragtning baseret på børn i papirbleer.
Venlig hilsen
Tvillingernes mor