Svar: Af med bleen og afføring
22. september 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Helle
Fantastisk historie - sådan kan man også komme af med bleen :)
Mange børn har svært ved at skulle af med deres afføring, det virker nogle gange som om at de ser det som en del af dem selv, som de ikke rigtigt vil give slip på. Man skal jo også presse lidt mere, for at komme af med det og det kræver således lidt ekstra ...
Det hjælper nogle gange at lade barnet lave afføring på en potte, fordi afføringen så ikke forsvinder men ligger synlig for enhver. Nogle børn har så brug for lige at se tiden lidt an inden de er parate til at det skylles ud i toilettet, så en potte kan være en idé.
Derudover er det en rigtig god idé at I sørger for at holde jeres datters mave godt igang. Hvis hun har tendens til hård mave, så vil hun naturligt have sværere ved at give slip på afføringen. Det er derfor vigtigt at det er blødt i konsistensen og let at komme af med - uden at hun har tynd mave.
I skal her opfordre hende til at prutte når hun sidder på toilettet og lave lidt sjov ud af det. Det at prutte og presse for at få en prut ud og lave en sjov lyd, kan gøre at der så pludselig også komme lidt afføring med og så finder hun ud af at det ikke var farligt, det kom af sig selv.
Det er også en rigtig god idé at tale med hende omkring afføring som noget helt naturligt. jeg anbefaler at man låner bøger på biblioteket om hvordan man fungerer - hvad sker der med maden når vi spiser osv. så det er ganske naturligt, noget alle gør. Det kan også være en idé at læse bøger som Sebastian Kleins "Gæt en lort" eller den lille bog "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller lignende. Så I får lidt fokus på det med afføring, hvor det ikke handler om renlighed, men om noget naturligt og også lidt sjovt. Det bliver lidt interessant men uden at der ligger et pres på hende.
Og så handler det ofte også om netop ikke at presse for meget på, men give det ro og fokusere på alle mulige andre ting. Børn vil jo som udgangspunkt gøre det, de ved gør deres forældre stolte af dem og jeres datter fornemmer ganske givet at I gerne så at hun ikke havde brug for ble, når hun har afføring ... Så tro på at det nok skal komme af sig selv, hvis bare I giver det tid og hun ikke føler der er for store krav og forventninger til hende :)
Rigtig meget held og lykke fortsat. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske