Svar: Af med bleen og afføring

22. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Helle

Fantastisk historie - sådan kan man også komme af med bleen :)

Mange børn har svært ved at skulle af med deres afføring, det virker nogle gange som om at de ser det som en del af dem selv, som de ikke rigtigt vil give slip på. Man skal jo også presse lidt mere, for at komme af med det og det kræver således lidt ekstra ...

Det hjælper nogle gange at lade barnet lave afføring på en potte, fordi afføringen så ikke forsvinder men ligger synlig for enhver. Nogle børn har så brug for lige at se tiden lidt an inden de er parate til at det skylles ud i toilettet, så en potte kan være en idé.

Derudover er det en rigtig god idé at I sørger for at holde jeres datters mave godt igang. Hvis hun har tendens til hård mave, så vil hun naturligt have sværere ved at give slip på afføringen. Det er derfor vigtigt at det er blødt i konsistensen og let at komme af med - uden at hun har tynd mave.

I skal her opfordre hende til at prutte når hun sidder på toilettet og lave lidt sjov ud af det. Det at prutte og presse for at få en prut ud og lave en sjov lyd, kan gøre at der så pludselig også komme lidt afføring med og så finder hun ud af at det ikke ...

Annonce

... var farligt, det kom af sig selv.

Det er også en rigtig god idé at tale med hende omkring afføring som noget helt naturligt. jeg anbefaler at man låner bøger på biblioteket om hvordan man fungerer - hvad sker der med maden når vi spiser osv. så det er ganske naturligt, noget alle gør. Det kan også være en idé at læse bøger som Sebastian Kleins "Gæt en lort" eller den lille bog "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller lignende. Så I får lidt fokus på det med afføring, hvor det ikke handler om renlighed, men om noget naturligt og også lidt sjovt. Det bliver lidt interessant men uden at der ligger et pres på hende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så handler det ofte også om netop ikke at presse for meget på, men give det ro og fokusere på alle mulige andre ting. Børn vil jo som udgangspunkt gøre det, de ved gør deres forældre stolte af dem og jeres datter fornemmer ganske givet at I gerne så at hun ikke havde brug for ble, når hun har afføring ... Så tro på at det nok skal komme af sig selv, hvis bare I giver det tid og hun ikke føler der er for store krav og forventninger til hende :)

Rigtig meget held og lykke fortsat. Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.