Svar: Pludselig grøn afføring

20. september 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pia

Børn der får modermælk kan godt få grønlige og også vandtynde afføringer uden at det er problematisk. Hvis afføring ikke er meget ildelugtende, hvis han ikke virker til at have ondt, hvis han spiser som han plejer, ikke virker sløv osv. så ser man normalt tiden an.

Hvis han får feber, virker sløv og utilpas, har påvirket appetit osv. så bør du få tjekket om han kan have en maveinfektion, men som sagt er det normalt at børn der ammes kan få lidt grønlige vandtynde afføringer.

Det hænger ofte sammen med noget mor har spist. Det er sådan, at den mad du spiser, naturligt omdannes til mælk og visse fødevarer kan godt give afføringen et andet udseende. Du kan derfor overveje om du er begyndt at spise noget du ikke plejer at spise. Det kunne være banan, spinat, eller ekstra krydret mad. Det kan også være at du er begyndt at drikke mere kaffe, er begyndt at drikke ammete, indtager jern eller ...

Annonce

... andre vitaminer og mineraler - et eller andet, som du ikke gjorde lige da du havde født.

At afføringen ændrer sig på grund af dit indtag af fødevarer betyder normalt ikke noget. Det er normalt og barnet tager ikke skade af det. Det er kun, hvis du oplever at han virker til at få mavekneb eller anden form for ubehag af det, så kan du overveje om du evt. skulle holde pause med den pågældende fødevare ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det sker også at børns afføringsmønster ændrer sig fordi der hele tiden sker en enzymændring i barnets tarmsystem og barnet bliver bedre og bedre til at optage næringen fra mælken. Derfor vil mange børn omkring 2 måneders alderen, når de bliver ammet, begynde at have lidt længere tid imellem deres afføringer. Fra at have afføring flere gange dagligt, så er der nu pludselig flere dage imellem - det er også helt normalt.

Jeg håber du hermed har fået lidt ro og også en mulig forklaring. Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!