Svar: Pludselig grøn afføring
20. september 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Pia
Børn der får modermælk kan godt få grønlige og også vandtynde afføringer uden at det er problematisk. Hvis afføring ikke er meget ildelugtende, hvis han ikke virker til at have ondt, hvis han spiser som han plejer, ikke virker sløv osv. så ser man normalt tiden an.
Hvis han får feber, virker sløv og utilpas, har påvirket appetit osv. så bør du få tjekket om han kan have en maveinfektion, men som sagt er det normalt at børn der ammes kan få lidt grønlige vandtynde afføringer.
Det hænger ofte sammen med noget mor har spist. Det er sådan, at den mad du spiser, naturligt omdannes til mælk og visse fødevarer kan godt give afføringen et andet udseende. Du kan derfor overveje om du er begyndt at spise noget du ikke plejer at spise. Det kunne være banan, spinat, eller ekstra krydret mad. Det kan også være at du er begyndt at drikke mere kaffe, er begyndt at drikke ammete, indtager jern eller andre vitaminer og mineraler - et eller andet, som du ikke gjorde lige da du havde født.
At afføringen ændrer sig på grund af dit indtag af fødevarer betyder normalt ikke noget. Det er normalt og barnet tager ikke skade af det. Det er kun, hvis du oplever at han virker til at få mavekneb eller anden form for ubehag af det, så kan du overveje om du evt. skulle holde pause med den pågældende fødevare ...
Det sker også at børns afføringsmønster ændrer sig fordi der hele tiden sker en enzymændring i barnets tarmsystem og barnet bliver bedre og bedre til at optage næringen fra mælken. Derfor vil mange børn omkring 2 måneders alderen, når de bliver ammet, begynde at have lidt længere tid imellem deres afføringer. Fra at have afføring flere gange dagligt, så er der nu pludselig flere dage imellem - det er også helt normalt.
Jeg håber du hermed har fået lidt ro og også en mulig forklaring. Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske