Svar: Sover stadig med ble
16. september 2009
Alder:
4 år, 6 mdr.
Hej med jer
Nej, I skal ikke tage bleen af jeres dreng. At kunne holde sig tør om natten er styret af hormoner og kræver således en fysiologisk modning og jeres dreng er ikke parat til dette endnu.
Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og det handler simpelthen om at barnet producerer forholdsvis store mængder urin om natten og mere end blærens kapacitet kan klare.
Ufrivillig natlig vandladning, hedder det, eller med den latinske betegnelse Enuresis nocturna og faktisk stiller man ikke diagnosen før barnet er mindst 5 år gammel. Man kan på sigt gå ind og behandle det medicinsk - men det gør man normalt ikke før barnet er 7 år gammel og da jeres dreng kun er 4 år, så vil man altså betegne det som fuldstændig normalt at have behov for en ble om natten.
Det er derfor også super vigtigt at I fortæller ham at det er normalt og holder fokus på at der ikke er noget i vejen med ham. Fortæl ham at det er hans blærer der driller, at han har en lille pose (blæren) inde i underlivet, som fyldes med tis og nogle gange kan den ikke rigtigt finde ud af det - så lukker den posen op, også selvom det er om natten, hvor den skal sove ... Fortæl ham at blæren skal lære det og at den lærer det med tiden, man kan ikke alt på en gang og det kan blæren heller ikke. Det er ligesom når han skal lære at cykle eller andet, så går der også noget tid inden han kan det og sådan er det også med blæren.
Hvis han tisser rigtig meget om natten og bleen har svært ved at holde ham tør, så følg ham på toilettet sen aften inden I selv går i seng. Det kan give en lidt mere succesfuld nat - men som sagt, det er normalt at børn tisser i sengen om natten, når de er 4 år - også selvom de kan holde sig om dagen :)
Rigtig meget held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske