Svar: Renlighed - 3 år, 6 mdr.
8. september 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Signes mor
Dejligt at høre at børnehaven er opmærksom!
Vurderingen af hvorvidt et barn fysiologisk er parat til renlighed, handler blandt andet om hvorvidt barnet kan holde sig - og her siger man normalt at et tegn er, at barnet kan holde sig tør i 3 timer ...
Hvis din datter endnu ikke kan det, så lyder det som om at hun ikke er helt parat endnu og det er ikke noget hun selv bestemmer eller kan styre. Det at kunne holde sig tør, bestemmes af forskellige hormoner og impulser i kroppen.
Fra hypofysen, som er en kirtel i hjernen udskille det antidiuretiske hormon (ADH). Det føres via blodet fra hypofysen til nyrerne, hvor det sørger for, at vandladningen bliver af passende størrelse i forhold til kroppens væskebehov. Mangler vi vand, bliver urinen mørk og koncentreret, er der rigelig væske i kroppen, dannes der mindre ADH, og urinen bliver tynd og farveløs.
Når man taler om ADH i forhold til børn, så er det ofte i forbindelse med børn, som tisser i sengen om natten. Det der hedder sengevædning, ufrivillig natlig vandladning eller Enuresis nocturne. Ufrivillig natlig vandladning kan skyldes at barnet danner mere urin om natten end blæren kan rumme. De fleste børn vågner, når blæren er fyldt og går på toilettet, men børn med sengevædning vågner ikke og tisser derfor i sengen.
Min umiddelbare tanke er at din datter stadig ikke helt fysiologisk er i stand til at mærke, hvornår hun skal tisse, hvornår blæren er fuld og hvornår hun således skal på toilettet. Det er lettere for hende at mærke afføringen, holde sig og nå på toilettet med det, men vandladningen er sværere at fornemme og det lyder som om at hun skal have lidt tid her ... Hendes blæremuskel skal jo også fungere - hun skal på en gang kunne holde sig og samtidig også kunne slappe af i blæren, når hun så skal tisse ...
Den mængde urin hun danner, vil naturligvis afhænge af hvor meget væske hun drikker og det er vigtigt at du er opmærksom på at hun naturligt efter at have spist og også efter at have sovet - vil have behov for at komme på toilettet.
Det er også en god idé at du, når hun sidder på toilettet, hjælper hende til at sidde der længe nok til at blive færdig. Måske har hun ikke fået tømt blæren helt lige når hun sætter sig, men sidder hun der lidt længere, så kommer der lige lidt mere med ud og så drypper hun ikke i bleen bagefter.
Det er fint at du således lader hende beholde bleen på og fortsat følger hende på toilettet, opfordrer hende til netop at bruge toilettet så meget som muligt. Det er fint at rose hende, når hun har en tør ble og så må du naturligvis også gerne fortælle hende, at hun næste gang skal forsøge ikke at lave i bleen, men komme og sige til inden.
At hun griner, når hun har lavet i bleen er sandsynligvis ikke udtryk for at hun synes det er sjovt, men snarere udtryk for at hun er lidt usikker på, hvordan hun skal reagere og hvad du nu siger .. når børn bliver usikre, så griner de ofte - det ser man også hos børn der tit for skæld ud og det er et udtryk for at de ikke rigtigt ved, hvad ben de skal stå på. Derfor er det helt fint, at du tydeligt fortæller hende, hvad du gerne vil have så hun ved hvad hun skal gøre i stedet - uden at nedgøre hende eller skælde ud, gøre tingene værre end de er osv. Men du må altså godt sige til hende, at det er lidt ærgeligt at hun nåede at lave i bleen og hun skal prøve at huske det til næste gang ... Så du stiller lidt krav og hun ikke er i tvivl om hvad du gerne vil have - men uden at skælde ud :) Som sagt er hun måske ikke fysiologisk helt parat endnu.
Lån bøger om renlighed, så I også får talt om emnet på en anden måde. Der er lige kommet en ny bog som hedder "jeg er fææærdig!" med en 'tryk og skyl - knap', som hun sikkert vil synes er sjov. Den er udgivet på Carlsens Forlag.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske