Svar: Renlighed - 3 år, 6 mdr.

8. september 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Signes mor

Dejligt at høre at børnehaven er opmærksom!

Vurderingen af hvorvidt et barn fysiologisk er parat til renlighed, handler blandt andet om hvorvidt barnet kan holde sig - og her siger man normalt at et tegn er, at barnet kan holde sig tør i 3 timer ...

Hvis din datter endnu ikke kan det, så lyder det som om at hun ikke er helt parat endnu og det er ikke noget hun selv bestemmer eller kan styre. Det at kunne holde sig tør, bestemmes af forskellige hormoner og impulser i kroppen.

Fra hypofysen, som er en kirtel i hjernen udskille det antidiuretiske hormon (ADH). Det føres via blodet fra hypofysen til nyrerne, hvor det sørger for, at vandladningen bliver af passende størrelse i forhold til kroppens væskebehov. Mangler vi vand, bliver urinen mørk og koncentreret, er der rigelig væske i kroppen, dannes der mindre ADH, og urinen bliver tynd og farveløs.

Når man taler om ADH i forhold til børn, så er det ofte i forbindelse med børn, som tisser i sengen om natten. Det der hedder sengevædning, ufrivillig natlig vandladning eller Enuresis nocturne. Ufrivillig natlig vandladning kan skyldes at barnet danner mere urin om natten end blæren kan rumme. De fleste børn vågner, når blæren er fyldt og går på toilettet, men børn med sengevædning vågner ikke og tisser derfor i sengen.

Min umiddelbare tanke er at din datter stadig ikke helt fysiologisk er i stand til at mærke, hvornår hun skal tisse, hvornår blæren er fuld og hvornår hun således skal på toilettet. Det er lettere for hende at mærke afføringen, holde sig og nå på toilettet med det, men vandladningen er sværere at fornemme og det lyder som om at hun skal have lidt tid her ... Hendes blæremuskel skal jo også fungere - hun skal på en gang kunne holde sig og samtidig også kunne slappe af i blæren, når hun så skal tisse ...

Den mængde urin hun danner, vil naturligvis afhænge af hvor meget væske hun drikker ...

Annonce

... og det er vigtigt at du er opmærksom på at hun naturligt efter at have spist og også efter at have sovet - vil have behov for at komme på toilettet.

Det er også en god idé at du, når hun sidder på toilettet, hjælper hende til at sidde der længe nok til at blive færdig. Måske har hun ikke fået tømt blæren helt lige når hun sætter sig, men sidder hun der lidt længere, så kommer der lige lidt mere med ud og så drypper hun ikke i bleen bagefter.

Det er fint at du således lader hende beholde bleen på og fortsat følger hende på toilettet, opfordrer hende til netop at bruge toilettet så meget som muligt. Det er fint at rose hende, når hun har en tør ble og så må du naturligvis også gerne fortælle hende, at hun næste gang skal forsøge ikke at lave i bleen, men komme og sige til inden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At hun griner, når hun har lavet i bleen er sandsynligvis ikke udtryk for at hun synes det er sjovt, men snarere udtryk for at hun er lidt usikker på, hvordan hun skal reagere og hvad du nu siger .. når børn bliver usikre, så griner de ofte - det ser man også hos børn der tit for skæld ud og det er et udtryk for at de ikke rigtigt ved, hvad ben de skal stå på. Derfor er det helt fint, at du tydeligt fortæller hende, hvad du gerne vil have så hun ved hvad hun skal gøre i stedet - uden at nedgøre hende eller skælde ud, gøre tingene værre end de er osv. Men du må altså godt sige til hende, at det er lidt ærgeligt at hun nåede at lave i bleen og hun skal prøve at huske det til næste gang ... Så du stiller lidt krav og hun ikke er i tvivl om hvad du gerne vil have - men uden at skælde ud :) Som sagt er hun måske ikke fysiologisk helt parat endnu.

Lån bøger om renlighed, så I også får talt om emnet på en anden måde. Der er lige kommet en ny bog som hedder "jeg er fææærdig!" med en 'tryk og skyl - knap', som hun sikkert vil synes er sjov. Den er udgivet på Carlsens Forlag.

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder