Svar: Interesse for WC
26. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
De fleste børn er 2½-3 år inden de begynder at kunne fornemme hvornår de skal have afføring - kan holde på det og bevidst give slip, når de sidder på toilet. Derfor lyder din historie helt uroligt - du beskriver en pige, som i en alder af 12 måneder, mærker hun har afføring, peger på toilettet og sættes hun der, så laver hun på toilettet ... Det er ganske usædvanligt.
Jeg synes umiddelbart at hun er for lille til at man overhovedet kan træne renlighed og jeg synes også hun er for lille til at sidde på toilettet, som jo trods alt er forholdsvis højt og kræver en vis balance også selvom der er toiletsæde på ...
Jeg vil derfor anbefale dig at du køber hende en potte og stiller den ved siden af toilettet. Hvis hun gør anstand til at ville sidde der, fordi hun skal af med noget, så lad hende gå lidt rundt med bar numse og lad hende så sætte sig på potten hvis hun har lyst - men det skal være hende selv der gør det og ikke dig der placerer hende der og det skal opfattes 100 pct. som en leg.
Du kan på ingen måde regne med at hun er parat til renlighed, for hende handler det sandsynligvis om at hun lige nu har fundet ud af at det er sjovt at sidde på toilettet, ligesom det kan være sjovt at kravle op i sofaen, kravle op på en stol eller lignende og hun gør det, fordi hun har set at I andre gør det. Hun spejler sig i jer og vil gerne det hun ser I gør.
Jeg kan ikke forestille mig at hun er bevidst om hvad det egentlig handler om og hvorfor hun sidder der. Jeg mener det er tilfældigt at der kommer afføring og ikke en bevidst handling og det er utroligt vigtigt ikke at forcere noget, da hun ikke er ældre end hun er - det kan give store renlighedsproblemer senere hen.
Så en potte kan være en løsning, hvis du gerne vil at hun kan sætte sig et sted, men det er som sagt en leg og du skal ikke regne med at hun bliver renlig før hun er mindst 2½-3 år gammel :) Viser hun ingen interesse for potten, så er det fint, så lad hende være og lad hende lave det hun skal lave i bleen. Hun er alt for lille til bevidst at lave på både potte og toilet :)
Rigtig meget held og lykke!
Rigtig god weekend:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske