Svar: Hvor ofte skal et barn på 12 mdr. have afføring?
17. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Agnes mor
Det er forskelligt hvor hyppigt børn i 1 års alderen har afføring. Nogle børn har kun afføring hver 2 dag, andre har flere gange om dagen og det er okay.
Det vigtigste er at barnet trives og du skal se på hvordan din datter har det generelt. Du skriver at hun ikke har tynd mave, og ingen problemer med knoldet afføring - afføringen er normal, men lige nu har hun bare rigtig godt gang i maven - det er okay. Det kræver lidt ekstra bleskift og du skal holde øje med at hun ikke får rød numse, men hvis hun trives med 3 afføringer dagligt så fred være med det.
Det er sandsynligvis en periode og hænger måske sammen med at hun lige nu spiser lidt mere frugt, drikker lidt mere vand osv. end hun plejer, fordi det er blevet varmere i vejret. Det kan også være fordi hun lige nu spiser mere og får langt større variation end tidligere og at hendes mave og tarme, derfor arbejder lidt mere på højtryk.
Så længe maven fungere og hun har det godt, så synes jeg du skal se tiden an. Det er klart at hvis hun får direkte tynd mave eller ildelugtende afføring eller maden hun spiser tydeligt kommer ufordøjet igennem systemet, så skal du reagere på dette og ændre på hendes kostsammensætning. Men at maven fungerer skal man ikke være ked af - hellere at der er godt gang i maven end at barnet har forstoppelse :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske