Svar: At smide bleen
4. august 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Tine
Din datter er rigtig godt i gang med renlighedsprocessen og ville sandsynligvis godt kunne klare sig uden ble, hvis I huskede hende på at gå på toilettet. MEN jeg synes det er problematisk at fjerne bleen, når hun har de problemer med maven og afføringen som hun har. Jeg synes det er lidt et skråplan at nå dertil, hvor hun skal bede om at få en ble på, fordi hun skal lave afføring ... så vil jeg hellere lade hende beholde bleen på og satse på at hun stille og roligt bliver moden til at slippe den helt og lave afføring på toilettet.
Jeg er nemlig helt enig med dig i at hun skal gøres tryg ved sin afføring og at hun sikkert vil begynde at holde sig og risikere at få hård mave igen, hvis I tager bleen af. Det er jo ikke kun om aftenen at hun har afføring - hun er lige nu igang med at fornemme følelsen af at skulle presse, at der er noget på vej og registrerer dette mere og mere dagen igennem. Det er lykkes et par gange at lave lidt på toilettet og hun har også udtalt ønske om at ville "prutte" og det vil være rigtig synd at ødelægge dette, ved at fjerne bleen for tidligt.
Derfor er mit råd til jer, at hun beholder sin bukseble på og at I aftaler at bleen er ligesom et par trusser, der trækkes op og ned. Hun skal ikke tisse i bleen, men skal gå på toilettet ligesom I andre, fordi det kan hun sagtens, hun gør det så fint. Bleen er bare en ekstra sikkerhed i en periode og det er dejligt med den sikkerhed.
Når hun sidder på toilettet, så opfordrer I hende til at presse lidt, prøve om hun kan prutte og kommer der noget, så er det super, gør det ikke, så var det rigtig godt at hun prøvede. Hun skal være helt fortrolig med det og ikke bange for sin afføring. Lån også bøger der handler om hvordan vi fungerer, om maden vi spiser, hvordan den kommer ud som afføring osv. så hun på et andet plan også får en fornemmelse for at det her er noget helt naturligt.
Der er ingen tvivl om at børn gerne vil gøre det, de ved gør os voksne stolte af dem. Jeres datter ved godt at I hellere vil have hun laver afføring på toilettet end i bleen på sin Trip-Trap stol, men hun er ikke helt parat endnu. Hun prøver og hun øver sig og hun er rigtig godt på vej, men hun skal lige have bare lidt mere tid og det er rigtig vigtigt at der er ro omkring det.
Når hun selv føler sig helt parat og beder om at få bleen af, så tager I den af. Den første tid, synes jeg I skal beholde den på om natten, men hvis den gentagende gange er knastør om morgenen, så behøver hun ikke længere have den på. Det samme gælder, når I skal ud at handle eller lignende - i begyndelse har hun bleen på, I sørger for at tisse af hjemmefra og I kan også prøve toilettet oppe i indkøbscenteret, så hun fornemmer og lærer at man godt kan tisse der og når hun føler sig fortrolig med det, så tager I bleen helt af og prøver uden.
De fleste steder er det muligt at komme på et toilet og går man tur i skoven, så kan man jo hvis det kniber sætte sig bag en busk ... Hvis bleen først er taget af og hun normalt ikke har problemer, så er det synd at tage den på hende igen fordi man skal ud at gå. Man må så prøve at få hende til at tisse godt af inden.
Det kan naturligvis ske, at man skal noget, hvor en ble kan være nødvendigt. Hvis I f.eks. skal på ferie og sidde i et fly eller en bil i mange timer, hvor man naturligt ikke lige kan komme på toilettet - så er det en god idé at give hen ble på og igen forklare barnet at bleen er en sikkerhed - der er toiletter i flyet, men nogle gange siger kaptajnen at man skal sidde i sædet, og andre gange er der lang kø osv. så det er godt at have en ble på for en sikkerheds skyld. Så er det heller ikke hendes skyld, hvis der sker uheld, så er det hele situationen der gør det umuligt og så er det jo godt at have den ble ...
Men jeres datter er som sagt rigtig godt på vej, så mon ikke I kan smide bleen helt i løbet af 3-4 uger :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske