Svar: At smide bleen

4. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Tine

Din datter er rigtig godt i gang med renlighedsprocessen og ville sandsynligvis godt kunne klare sig uden ble, hvis I huskede hende på at gå på toilettet. MEN jeg synes det er problematisk at fjerne bleen, når hun har de problemer med maven og afføringen som hun har. Jeg synes det er lidt et skråplan at nå dertil, hvor hun skal bede om at få en ble på, fordi hun skal lave afføring ... så vil jeg hellere lade hende beholde bleen på og satse på at hun stille og roligt bliver moden til at slippe den helt og lave afføring på toilettet.

Jeg er nemlig helt enig med dig i at hun skal gøres tryg ved sin afføring og at hun sikkert vil begynde at holde sig og risikere at få hård mave igen, hvis I tager bleen af. Det er jo ikke kun om aftenen at hun har afføring - hun er lige nu igang med at fornemme følelsen af at skulle presse, at der er noget på vej og registrerer dette mere og mere dagen igennem. Det er lykkes et par gange at lave lidt på toilettet og hun har også udtalt ønske om at ville "prutte" og det vil være rigtig synd at ødelægge dette, ved at fjerne bleen for tidligt.

Derfor er mit råd til jer, at hun beholder sin bukseble på og at I aftaler at bleen er ligesom et par trusser, der trækkes op og ned. Hun skal ikke tisse i bleen, men skal gå på toilettet ligesom I andre, fordi det kan hun sagtens, hun gør det så fint. Bleen er bare en ekstra sikkerhed i en periode og det er dejligt med den sikkerhed.

Når hun sidder på toilettet, så opfordrer I hende til at presse lidt, prøve om hun kan prutte og kommer der noget, så er det super, gør det ikke, så var det rigtig godt at hun prøvede. Hun skal være helt fortrolig med det og ikke bange for sin afføring. Lån også bøger der handler om hvordan vi fungerer, om maden vi spiser, hvordan den kommer ud som afføring osv. så hun på et andet plan også får en fornemmelse for at det her er noget helt naturligt.

Der er ingen tvivl om at børn gerne vil gøre det, de ved gør os ...

Annonce

... voksne stolte af dem. Jeres datter ved godt at I hellere vil have hun laver afføring på toilettet end i bleen på sin Trip-Trap stol, men hun er ikke helt parat endnu. Hun prøver og hun øver sig og hun er rigtig godt på vej, men hun skal lige have bare lidt mere tid og det er rigtig vigtigt at der er ro omkring det.

Når hun selv føler sig helt parat og beder om at få bleen af, så tager I den af. Den første tid, synes jeg I skal beholde den på om natten, men hvis den gentagende gange er knastør om morgenen, så behøver hun ikke længere have den på. Det samme gælder, når I skal ud at handle eller lignende - i begyndelse har hun bleen på, I sørger for at tisse af hjemmefra og I kan også prøve toilettet oppe i indkøbscenteret, så hun fornemmer og lærer at man godt kan tisse der og når hun føler sig fortrolig med det, så tager I bleen helt af og prøver uden.

De fleste steder er det muligt at komme på et toilet og går man tur i skoven, så kan man jo hvis det kniber sætte sig bag en busk ... Hvis bleen først er taget af og hun normalt ikke har problemer, så er det synd at tage den på hende igen fordi man skal ud at gå. Man må så prøve at få hende til at tisse godt af inden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan naturligvis ske, at man skal noget, hvor en ble kan være nødvendigt. Hvis I f.eks. skal på ferie og sidde i et fly eller en bil i mange timer, hvor man naturligt ikke lige kan komme på toilettet - så er det en god idé at give hen ble på og igen forklare barnet at bleen er en sikkerhed - der er toiletter i flyet, men nogle gange siger kaptajnen at man skal sidde i sædet, og andre gange er der lang kø osv. så det er godt at have en ble på for en sikkerheds skyld. Så er det heller ikke hendes skyld, hvis der sker uheld, så er det hele situationen der gør det umuligt og så er det jo godt at have den ble ...

Men jeres datter er som sagt rigtig godt på vej, så mon ikke I kan smide bleen helt i løbet af 3-4 uger :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor