Brev:
At smide bleen
4. august 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
At smide bleen
Kære Helen.
Jeg har brug for et godt råd til hvordan vi får vores datter Caroline på 2 år og 7 mdr til at smide bleen.
Hun styrer fuldstændigt hvornår hun skal tisse og siger ofte, at hun gerne vil ud på toilettet at tisse. Hun tisser dog også ofte i bleen, men det tror jeg mest er pga vane. Med en indsats fra vores side tror jeg sagtens, at vi ville kunne opnå en tør ble efter tre timer, som jeg kan se at du råder andre til. Hvis vi skifter bleen som det første når hun vågner om morgenen, er den ofte helt tør. Hvad angår tisseri mener jeg (og vuggestuen) altså at hun er MEGET klar til at smide bleen.
Problemet er når det kommer til afføring, som hun ikke vil af med på toilettet. Hun har i meget lang tid haft problemer med hård mave og har derfor haft svært ved at komme af med afføring. For ca 1 måned siden skiftede vi fra at give hende laktulose til at give hende movicol og det har haft en rigtig god indvirkning på maven, som nu fungerer rigtigt godt. Hun har afføring flere gange om dagen - flere af gangene er det bare nogle små prutter. Afføringen er slet ikke tynd så det er ikke grunden til at hun har afføring så mange gange.
Min teori er at hun nu har en mave der fungerer og så snart der kan komme det mindste ud, vil hun have det ud. Hun siger altid selv "jeg prutter", så hun er klar over hvornår det kommer. Vi spørger ofte om hun vil sidde på toilettet/potten, men det vil hun sjældent. Hun har to gange lavet en lille pølse på toilettet. Dette er sket inden for den sidste uge, så det er som om at hun bliver mere og mere klar.
Hun prøver sjældent rigtigt at presse når hun sidder der, selvom hun nogle gange siger, at hun også vil prutte, når hun har tisset. Hun har et fast ritual med at lave i bleen om aftenen når hun bliver sat i sin tripp trapp stol og også her har vi spurgt hende om hun vil sidde på toilettet i stedet, men det vil hun ikke.
Vi er meget i tvivl om hvad vi skal gøre - skal vi tage bleen af hende eller er hun ikke klar...? Mht at tisse virker hun jo meget klar og jeg tænker om man ikke bør udnytte, at hun er klar på det punkt og at hun har interessen for det. Omvendt ved jeg ikke hvordan vil skal håndtere det med at lave afføring, hvis hun ikke har ble på.
Jeg er også bange for at hun måske vil holde på afføringen og dermed få hård mave igen. Jeg tænker om man kan tage bleen af hende og bede hende om at sige til når hun skal lave afføring og så give hende en ble på? Eller mener du vi bør vente?
I vuggestuen mener de at vi skal tage den helt af hende nu, men jeg er i tvivl. Jeg er meget tilhænger af din holdning om at det er bedre med succesoplevelser frem for våde bukser, men omvendt vil jeg meget gerne forsøge at tage bleen af hende hvis nu er det rigtige tidspunkt.
Vi har ferie i tre uger fra på torsdag, hvor vi har tid/overskud til at gøre en indsats for at gøre hende renlig, men vil gerne høre din holding til hvordan vi bør gribe det an!?
Og til sidst... Når vi en gang har taget bleen af hende bør man så lade hende sove med ble på og hvad gør man når man skal ud at handle, gå tur etc.. Bør man da give hende ble på?
På forhånd tak for dine altid gode råd.
Med venlig hilsen
Tine.