At smide bleen

4. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

At smide bleen

Kære Helen.

Jeg har brug for et godt råd til hvordan vi får vores datter Caroline på 2 år og 7 mdr til at smide bleen.

Hun styrer fuldstændigt hvornår hun skal tisse og siger ofte, at hun gerne vil ud på toilettet at tisse. Hun tisser dog også ofte i bleen, men det tror jeg mest er pga vane. Med en indsats fra vores side tror jeg sagtens, at vi ville kunne opnå en tør ble efter tre timer, som jeg kan se at du råder andre til. Hvis vi skifter bleen som det første når hun vågner om morgenen, er den ofte helt tør. Hvad angår tisseri mener jeg (og vuggestuen) altså at hun er MEGET klar til at smide bleen.

Problemet er når det kommer til afføring, som hun ikke vil af med på toilettet. Hun har i meget lang tid haft problemer med hård mave og har derfor haft svært ved at komme af med afføring. For ca 1 måned siden skiftede vi fra at give hende laktulose til at give hende movicol og det har haft en rigtig god indvirkning på maven, som nu fungerer rigtigt godt. Hun har afføring flere gange om dagen - flere af gangene er det bare nogle små prutter. Afføringen er slet ikke tynd så det er ikke grunden til at hun har afføring så mange gange.

Min teori er at hun nu har en mave der fungerer og så snart der kan komme det mindste ud, vil hun have det ud. Hun siger altid selv "jeg prutter", så hun er klar over hvornår det kommer. Vi spørger ofte om hun vil sidde på toilettet/potten, men det vil hun sjældent. Hun har to gange lavet en lille pølse på toilettet. Dette er sket inden for den sidste uge, så det er som om at hun bliver mere og mere klar.

Hun prøver sjældent ...

Annonce

... rigtigt at presse når hun sidder der, selvom hun nogle gange siger, at hun også vil prutte, når hun har tisset. Hun har et fast ritual med at lave i bleen om aftenen når hun bliver sat i sin tripp trapp stol og også her har vi spurgt hende om hun vil sidde på toilettet i stedet, men det vil hun ikke.

Vi er meget i tvivl om hvad vi skal gøre - skal vi tage bleen af hende eller er hun ikke klar...? Mht at tisse virker hun jo meget klar og jeg tænker om man ikke bør udnytte, at hun er klar på det punkt og at hun har interessen for det. Omvendt ved jeg ikke hvordan vil skal håndtere det med at lave afføring, hvis hun ikke har ble på.

Jeg er også bange for at hun måske vil holde på afføringen og dermed få hård mave igen. Jeg tænker om man kan tage bleen af hende og bede hende om at sige til når hun skal lave afføring og så give hende en ble på? Eller mener du vi bør vente?

I vuggestuen mener de at vi skal tage den helt af hende nu, men jeg er i tvivl. Jeg er meget tilhænger af din holdning om at det er bedre med succesoplevelser frem for våde bukser, men omvendt vil jeg meget gerne forsøge at tage bleen af hende hvis nu er det rigtige tidspunkt.

Vi har ferie i tre uger fra på torsdag, hvor vi har tid/overskud til at gøre en indsats for at gøre hende renlig, men vil gerne høre din holding til hvordan vi bør gribe det an!?

Og til sidst... Når vi en gang har taget bleen af hende bør man så lade hende sove med ble på og hvad gør man når man skal ud at handle, gå tur etc.. Bør man da give hende ble på?

På forhånd tak for dine altid gode råd.

Med venlig hilsen
Tine.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin