Svar: Ble, ikke ble?
29. juli 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Lotte
Først - hvor er det dejligt at William er blevet ordentligt udredt og har fået en behandling der virker! :)
Med hensyn til ble eller ikke ble, så synes jeg bestemt at I skal give ham ble på. Han lyder til at have brug for den pause bleen vil give ham, det lyder som om at hele situationen bliver mere afslappet, når han har en ble på og samtidig er en tør ble en succesoplevelse, hvor gentagende våde bukser er et nederlag.
Men det er også vigtigt at han huskes på at gå på toilettet, ikke hele tiden, I må regne med at han kan holde sig ca 3 timer, hvis han har tisset en ordenlig tår og det vil normalt være fint at sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" eller lignende, på de tidspunkter, hvor I andre også normalt går på toilettet - altså som det første om morgenen, når man står op, det sidste man gør inden man går i seng, man tisser altid inden man kører op for at handle, inden man løber ud for at lege osv.
Det skal altså ikke være så tit, at han bliver træt af det og føler det som en pestilens, men samtidig også være tit nok til at han kan opleve successen med en tør ble :)
Jeg synes han skal have ble på i børnehaven, men jeg synes samtidig også at det skal gøres klart, at han skal opfordres til at gå på toilettet der. Prøv om I ikke kan aftale med stuepædagogen at hun skal få ham på toilettet i forbindelse med måltiderne (de vasker jo f.eks. altid også hænder der), i forbindelse med at han skal ud at lege og alligevel skal ud og tage sko og jakke på - aftal med pædagogerne at de siger til ham at han skal gå ud at tisse inden han løber ud at leger osv. så han stille og roligt huskes på det, men stadig har bleen som sikkerhed, hvis det nu går galt.
Det lyder bestemt som om at jeres dreng er rigtig godt igang med sin renlighed og også formår at holde sig og til en vis grad mærke når han skal tisse, men han bliver bare så optaget af leg og andre ting at han glemmer det og det er derfor man lige skal huske ham på det stille og roligt - og finde balancen hvor det er rimeligt og ikke så tit at han bliver træt af det og ked af det ...
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske