Svar: Renlighed - meget forvirrede forældre
26. juli 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Karen
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang med renlighedstræningen, hun kan som regel godt mærke når hun skal tisse og kommer hun til at tisse lidt, så kan hun godt holde sig og tisse færdig, når hun når toilettet - det er super flot og fortjer ros og ikke skæld ud ... :)
Fra hun mærker, at hun skal tisse til at rent faktisk tisser (ikke kan holde på vandet) går meget kort tid. Derfor er det vigtigt at man er hurtig og at det er let at komme på toilettet. Har hun strømpebukser eller strammebukser på, som er svære at få ned, ja så er det næsten dømt til at gå galt. Det er også sådan, at hun godt optaget af en leg, kan have svært ved at mærke at det er tiden og derfor sker der ofte uheld, når hun er dybt optaget af andre ting.
Det er generelt en dårlig idé at spørge hende om hun skal tisse, for hun vil altid sige nej og så vil hun tisse få minutter efter. Derfor skal hun ikke spørges, men skal tages i hånden "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og det skal være det mest naturlige i verden, fuldstændig som det er for I andre. Det er faktisk en regel I har, det gælder alle som bor hos jer, at man tisser som det første når man står op om morgenen, som det sidste inden man går i seng, man tisser inden man kører i byen, inden man går ud for at lege osv. Sådan er det bare og det er helt naturligt. I skal altså ikke tvinge hende til at gå på toilettet, men vise hende vejen og motivere hende ved at gøre det selv, ved ikke at gøre det til noget som kun gælder hende - men en regel I har som gælder jer alle sammen :) Og hun kan jo spørge mormor, veninden og andre som kan bekræfte at de "tisser også altid inden de kører..." eller hvad det nu er.
Der er ingen tvivl om at jeres datter godt ved, at I gerne vil have hun går på toilettet og der er ingen tvivl om at hun gerne vil gøre det, som gør jer glade og stolte af hende. Efter en episode om eftermiddagen, hvor I har skændtes fordi hun ikke vil tisse, ikke vil vaske hænder osv. så vil hun naturligt om aftenen hos jeres venner gerne gøre tingene rigtigt. Det er tilmed måske også lidt lettere om aftenen, fordi hun der ikke har drukket så meget, bedre kan holde sig og hun har måske også set de andre børn gå på toilettet og er blevet husket på og inspireret af det - måske er børnene gået på toilet sammen, det kan de godt finde på og det har så hjulpet jeres datter ... :)
Jeg tænker at hvis det går fint uden ble, så lad jer fortsætte sådan, men gør det ikke til en kamp, så er det bedre at give hende ble på. En ble er ikke ensbetydende med at man skal tisse i den, den skal opfattes som et par trusser og som en ekstra sikkerhed og hun skal stadig på toilettet, hun skal stadig have faste toilettider osv. Hun skal roses for en tør ble, hun skal have lov til at opleve denne succes, hvor et par våde bukser er et nederlag ... bliver bleen våd, så er det jo godt at hun havde den på og så behøver ingen blive sure :)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske