Brev:
Renlighed - meget forvirrede forældre
26. juli 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Renlighed - meget forvirrede forældre
Hej Helen
Nu er Ida på 3 ½ endeligt ved at smide bleen, men det går lidt "blandet" og vi er pt meget forvirrede.
Vi har forsøgt at tage bleen af lidt længe, men hun har ikke rigtigt virket klar før nu. De sidste 14 dage, mens hun har haft ferie, har vi så taget den af og det er gået ok. Nogle dage har der slet ikke været nogle uheld. Andre dage har hun tisset lidt i bukserne.
Problemet er, at det altid er os, der må mere eller mindre tvinge hende til at gå på toilettet. Hun siger altid, at hun ikke skal tisse, og kan så tisse i bukserne 2 min. efter. Når vi skal noget, går det ok. Der kan hun tilsyneladende godt forstå, at hun skal tisse inden vi kører, og gå med på toilet, når vi er der.
Men så i går... der er vi hjemme. Og hun nægter at gå ud at tisse, når vi siger det og vi har bestemt, at vi vil undgå alle de scener omkring det. Det er jo klart, at det ikke hjælper. (Vi skændes med hende, fordi hun ikke vil tisse, når hun så har tisset, vil hun ikke vaske hænder osv.) Med det resultat, at hun tisser i bukserne 6 gange i løbet af dagen.
Ikke én gang når hun at sige til i tide. Hun opdager tilsyneladende først, at hun skal tisse, når hun bliver våd. Så stopper hun og holder på resten, indtil vi er kommet ud på potten, hvor hun så tisser færdigt. Så vi var selvfølgelig klar til at give hende bleen på igen, da vi skal ud til nogle venner og spise om aftenen. Hun er jo tilsyneladende ikke klar alligevel....
Men, men, men... ude ved vores venner løber hun ovenpå og leger med de andre børn og så kommer min veninde og siger, at hun lige har mødt Ida ude på toilettet, hvor hun er ude at tisse! Hun er altså selv gået på toilet (det gør hun aldrig herhjemme), er selv kommet op på toilettet og har tisset og er gået tilbage og lege igen. Uden at få våde bukser først. Og det gør hun så to gange i løbet af de 3 timer vi er der. Siger hun. Vi opdager jo ingenting. Men hun ikke våd og der er ingen problemer. Og nu er vi meget forvirrede. For så kan hun jo godt så. Bare ikke herhjemme? Eller hvad?
Vi vil meget gerne høre din vurdering. Og et forslag til, hvordan vi skal gribe situationen ad?
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
Karen