Renlighed - meget forvirrede forældre

26. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Renlighed - meget forvirrede forældre

Hej Helen

Nu er Ida på 3 ½ endeligt ved at smide bleen, men det går lidt "blandet" og vi er pt meget forvirrede.

Vi har forsøgt at tage bleen af lidt længe, men hun har ikke rigtigt virket klar før nu. De sidste 14 dage, mens hun har haft ferie, har vi så taget den af og det er gået ok. Nogle dage har der slet ikke været nogle uheld. Andre dage har hun tisset lidt i bukserne.

Problemet er, at det altid er os, der må mere eller mindre tvinge hende til at gå på toilettet. Hun siger altid, at hun ikke skal tisse, og kan så tisse i bukserne 2 min. efter. Når vi skal noget, går det ok. Der kan hun tilsyneladende godt forstå, at hun skal tisse inden vi kører, og gå med på toilet, når vi er der.

Men så i går... der er vi hjemme. Og hun nægter at gå ud at tisse, når vi siger det og vi har bestemt, at vi vil undgå alle de scener omkring det. Det er jo klart, at det ikke hjælper. (Vi skændes med hende, fordi hun ikke vil tisse, når hun så har tisset, vil hun ikke vaske hænder osv.) Med det resultat, at hun tisser i bukserne 6 gange i løbet af dagen.
Ikke én gang ...

Annonce

... når hun at sige til i tide. Hun opdager tilsyneladende først, at hun skal tisse, når hun bliver våd. Så stopper hun og holder på resten, indtil vi er kommet ud på potten, hvor hun så tisser færdigt. Så vi var selvfølgelig klar til at give hende bleen på igen, da vi skal ud til nogle venner og spise om aftenen. Hun er jo tilsyneladende ikke klar alligevel....

Men, men, men... ude ved vores venner løber hun ovenpå og leger med de andre børn og så kommer min veninde og siger, at hun lige har mødt Ida ude på toilettet, hvor hun er ude at tisse! Hun er altså selv gået på toilet (det gør hun aldrig herhjemme), er selv kommet op på toilettet og har tisset og er gået tilbage og lege igen. Uden at få våde bukser først. Og det gør hun så to gange i løbet af de 3 timer vi er der. Siger hun. Vi opdager jo ingenting. Men hun ikke våd og der er ingen problemer. Og nu er vi meget forvirrede. For så kan hun jo godt så. Bare ikke herhjemme? Eller hvad?

Vi vil meget gerne høre din vurdering. Og et forslag til, hvordan vi skal gribe situationen ad?

På forhånd tak.

Kærlig hilsen
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla