Svar: Renlighed, kommer ikke og siger til
25. juli 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Lene
At blive renlig er noget man modnes til og nogle børn er hurtigt klar, hvor andre børn skal have mere tid til det. Man kan sige at renlighedsprocessen har tre faser:
1. Først kommer barnet og meddeler at der har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.
2. Dernæst kommer barnet og forstæller mens det gør det "nu tisser jeg"
3. Til sidst når barnet at sige til lige inden.
Man siger normalt også at først når barnet kan holde sig tør i 3 timer, er det klar til at smide bleen og et vigtigt udgangspunkt er at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af.
I forhold til din datter, så lyder det som om at hun er igang med fase 1. Hun fortæller, når hun har lavet noget og vil gerne have en ren ble eller rene trusser på, så hun er igang, men der er stadig lidt tid endnu ...
Jeg har den holdning at det er bedst for barnet at have en ble på og få en succesoplevelse med en tør ble, fremfor våde bukser. Derfor er jeg ikke tilhænger af at man starter med at smide bleen og forventer at barnet så tisser på toilet eller potte. Jeg anbefaler at man i stedet beholder bleen på og indfører faste toilettider.
Det er et nederlag for jeres datter, hver gang hun får våde bukser, kommer til at tisse i sengen, på sofaen, i sengen osv. Hvorimod, hvis hun pludselig har en tør ble og det lykkes at tisse på toilettet, så er det en succes. Bliver bleen våd og nåede I det ikke, så gør det ikke noget, så var det jo godt at hun havde bleen på :)
Jeg synes derfor I skal give jeres datter ble på, men stadig træne renlighed og det betyder at hun skal følges på toilettet på de tidspunkter, hvor man normalt vil forvente at hun vil kunne tisse. Det er f.eks. om morgenen, når man står op og det sidste man gør inden man går i seng. Det er også inden man spiser, inden man løber ud at leger, inden man kører op for at handle osv. Hun skal ikke spørges om hun skal tisse, for så vil hun sige nej og tisse få minutter efter - hun mærker det endnu ikke - så i stedet skal I tage hende i hånden, "kom skat vi skal lige tisse inden vi kører" sådan er reglen og den gælder både for jer og for hende :)
Først når hun begynder at have flere tørre bleer og begynder at kunne fornemme hvornår hun skal tisse, begynder at sige til inden osv. så kommer bleen af og I støtter hende i at forsøge sig uden ble.
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske