Svar: Renlighed, kommer ikke og siger til

25. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lene

At blive renlig er noget man modnes til og nogle børn er hurtigt klar, hvor andre børn skal have mere tid til det. Man kan sige at renlighedsprocessen har tre faser:

1. Først kommer barnet og meddeler at der har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.

2. Dernæst kommer barnet og forstæller mens det gør det "nu tisser jeg"

3. Til sidst når barnet at sige til lige inden.

Man siger normalt også at først når barnet kan holde sig tør i 3 timer, er det klar til at smide bleen og et vigtigt udgangspunkt er at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af.

I forhold til din datter, så lyder det som om at hun er igang med fase 1. Hun fortæller, når hun har lavet noget og vil gerne have en ren ble eller rene trusser på, så hun er igang, men der er stadig lidt tid endnu ...

Jeg har den holdning at det er bedst for barnet at have en ble på og få en succesoplevelse med en tør ble, fremfor våde bukser. Derfor er jeg ikke tilhænger af at man starter med at smide bleen og forventer at barnet så tisser på toilet eller potte. Jeg anbefaler at man i stedet beholder bleen på og indfører faste toilettider.

Det er et nederlag for jeres ...

Annonce

... datter, hver gang hun får våde bukser, kommer til at tisse i sengen, på sofaen, i sengen osv. Hvorimod, hvis hun pludselig har en tør ble og det lykkes at tisse på toilettet, så er det en succes. Bliver bleen våd og nåede I det ikke, så gør det ikke noget, så var det jo godt at hun havde bleen på :)

Jeg synes derfor I skal give jeres datter ble på, men stadig træne renlighed og det betyder at hun skal følges på toilettet på de tidspunkter, hvor man normalt vil forvente at hun vil kunne tisse. Det er f.eks. om morgenen, når man står op og det sidste man gør inden man går i seng. Det er også inden man spiser, inden man løber ud at leger, inden man kører op for at handle osv. Hun skal ikke spørges om hun skal tisse, for så vil hun sige nej og tisse få minutter efter - hun mærker det endnu ikke - så i stedet skal I tage hende i hånden, "kom skat vi skal lige tisse inden vi kører" sådan er reglen og den gælder både for jer og for hende :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Først når hun begynder at have flere tørre bleer og begynder at kunne fornemme hvornår hun skal tisse, begynder at sige til inden osv. så kommer bleen af og I støtter hende i at forsøge sig uden ble.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet