Svar: Slippe for bleen

23. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Christians mor

Det er altid et godt tegn, at barnet kommer og meddeler at det ikke længere vil have ble på, men det kunne godt lyde som om at Christian ikke har været helt parat. Han har måske ytret ønske om at slippe for bleen, fordi andre børn i børnehaven ikke længere bruger ble og han vil gerne være eller gøre som dem ... men har så fysiologisk ikke været helt parat.

Renlighed består af 3 faser. I første fase kommer barnet og siger at de har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på. I næste fase kommer barnet og siger "nu tisser jeg" og I sidste fase, når barnet så til at sige til lige inden. Hos jer lyder det som om at Christian kun er nået til fase 1. Han er altså i gang, men der er stadig lidt vej og jeg synes det er rigtig synd, at der sker så mange uheld, det har han det jo heller ikke rart med.

At han har sagt at han vil have ble på i børnehaven lyder rigtig godt og jeg synes I skal overveje det samme derhjemme. Det er så også vigtigt at han ikke forbinder det at få en ble på med at han så også skal tisse i den, men at bleen netop bruges som et par underbukser og han skal derfor fortsat følges på toilettet til faste tider, præcis som man også selv ville gøre. Måske skal han have lidt flere faste tider end I har lige nu, i hvert fald skal han også have faste tider i børnehaven og det er vigtigt at pædagogerne der også er med på og interesseret i at huske ham på at han skal gå ud og tisse inden han løber ud og leger osv.

I forhold til de faste tider og om I er startet for tidligt, så er et andet godt tegn, at han kan holde sig tør i 3 timer. Kan han ikke det, så er han fysiologisk ikke parat endnu. Det lyder lidt som om at det kunne knibe hos jer eller måske lige er på grænsen. Du skiver at de faste tider ligger morgen, hjemme fra børnehave, inden bad og inden sengetid - måske skal der puttes et par ekstra toilettider ind, f.eks. inden I spiser til aften eller på det tidspunkt, hvor I normalt oplever at det går galt. Prøv i hvert fald at lægge mærke til, hvornår han tisser eller laver i bukserne og om I ved at tilbyde ekstra toiletbesøg kan undgå ...

Annonce

... uheldene sker :)

Hvis han gerne vil sidde på toilet, så skal han også have en skammel at hvile sine fødder på. Ellers sidder han og spænder i kroppen og kan ikke slappe af i sine muskler og få tisset.

Imse Vimse træningsbukser lyder fint, men samtidig fortæller du at de ikke kan holde til de store mængder vandladning ... Måske vil Huggies Pull-Ups være en idé. Det er naturligvis en rigtig bukseble, men fordelen ved denne ble er, at motiverne på bleen blegner, når barnet tisser i bleen, derfor kan jeres dreng måske blive opmærksom på "nu tisser jeg" og således nå at sige til når det sker, holde sig og nå på toilettet. Det kræver naturligvis at han går rundt uden lange bukser på :)

Nu ved jeg ikke hvor stor jeres dreng er rent fysisk, men hvis han er godt i stand, så vil det måske også kunne lade sig gøre at prøve med DryNites Sleep Shorts. Det er en ble, som ligner rigtige boksershorts. De er dog til store børn, som har problemer med ufrivillig vandladning om natten og går fra 17 kg og op efter ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så er det altid godt at læse lidt bøger om kroppen, hvordan vi fungerer. Tale om hvad der sker med maden vi spiser, det vi drikker, hvordan det kommer igennem kroppen og ud som tis og afføring. Giv ham lidt viden om sig selv og hvad der sker. I kan låne mange gode bøger om emnet på biblioteket.

Så en ble på igen, lyder altså som en god idé og så rose ham, når bleen er tør. Det er meget bedre for hans selvværdsfølelse end at der sker så store uheld hver dag ... Og så fortsætte med faste tider, han må aldrig få at vide, at han kan tisse i sin ble, men skal altid opfordres til at forsøge.

Og er det rigtig godt vejr, så tag ham i haven og lad ham rende rundt uden tøj, så han ser når han tisser og når det så sker så få ham i hånden og skyyyynnd jer på toilettet. "Kom skat, nu tisser du, vi skal skynde os..." og "py ha, hvor var det godt vi nåede det, næste gang siger du det til mor og så skynder vi os alt hvad vi kan, okay ..." osv. så han virkelig mærker fornemmelsen og så er det nu! man skal af sted.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder