Slippe for bleen

23. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Slippe for bleen

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi vores søn på knap 3 ½ år beder om at slippe for bleen herhjemme, og det støtter vi ham selvfølgelig i.

Vi har igennem et stykke tid forsøgt at få ham til at tisse på toilettet på et særligt sæde til ham, og han har også gerne ville op på det, men har ikke kunne tisse. Vi har nu forsøgt med en potte og denne gang med meget bedre held. Vi har indført bestemte tider for potten (om morgenen, når vi vågner, når vi kommer hjem fra børnehave, inden badet, og inden sengetid), og han sætter sig villigt på potten og presser og presser, så der kommer for det meste også tis ud. Lige meget hvad så roser vi ham for forsøget, og han er meget stolt og viser gerne frem, når der er noget i potten.

Men Christian har rigtig mange uheld, så hans ønske om at gå uden ble stemmer ikke helt overens med virkeligheden. Vi er faktisk nået til et punkt, hvor vi er ...

Annonce

... ved at have fået nok af at vaske og vaske efter der både er kommet stort og småt i underbukserne, på møbler, sengetøj og meget mere….

I stedet for rigtig underbukser har vi indkøbt nogle pottetræningsbukser (Imse Vimse – hvis du kender dem?) men de klarer ikke rigtig de mængder tis, der kommer. Buksebleer betragter han som bleer, og det vil han helst undvære, og vi vil gerne honorere det ønske.

Vi forsøger at tage det her med godt mod, og ved også godt, at det er en proces, men kan du give lidt fif?
Er vi gået for tidligt i gang?

Christian siger aldrig til før han skal tisse, men tit, når han er blevet våd. For det meste fortæller han også at han har haft afføring (kalder det tis) og vil gerne skiftes.

Vi træner kun med bukser herhjemme, og Christian har også selv sagt at han vil have ble på i børnehaven. Det er vist også meget godt. :-)

Venlig hilsen
Christians mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to