Svar: Forstoppelse hos dreng på næsten 4 år

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Du har tidligere skrevet til mig omkring din drengs forstoppelsesproblemer og jeg har her givet dig forslag til en kost, som er vigtig til børn med forstoppelse - det handler især om rigeligt væskeindtag, slaggerig kost og surmælksprodukter. Derudover talte vi om vigtigheden i at han bliver rørt, bruger sig selv motorisk og også har faste toilettider.

Jeg går ud fra at du sammen med afføringsmidlerne, som din dreng får, er opmærksom på hvordan han spiser, så maven også holdes igang naturligt. Det er vigtigt at han får afføringsmiddel, så maven fungerer og det lyder som om at det i en periode har fungeret rigtig godt hos jer, men i takt med at I er trappet ud af afføringsmidlerne, er forstoppelsen kommet igen. Måske har I trappet for hurtigt ud?

Det må under alle omstændigheder være rarere at få ham til at spise eller drikke afføringsmiddel dagligt over en lang periode og på den måde holde maven igang, end det er at skulle give ham lavement, som lyder til at være et overgreb, hver gang det er nødvendigt ... Det er rigtigt synd :o(

Jeg kender ikke til Forlax Junior - er det et alternativt præparat? Normalt anbefaler man Laktulose, Miralax eller Movicol til børn ... Men hvis det han får er ordineret af en mavespecialist, så må det være fint. Det er dog vigtigt at I ikke trapper for hurtigt ud af det, han må ikke opleve det svært at komme af med sin afføring, så vil han holde sig og det vil kun gøre problemerne værre.

Det er rigtigt at en skammel ved jeres toilet kunne hjælpe ham til at slappe af - har I en børneskammel stående beregnet til toilettet? Hvis ikke kunne I måske købe en sammen med jeres dreng, så han selv får lov til at vælge og ved hvad den skal bruges til ...

Det lyder som om at han lige nu skal gøres tryg ved jeres toilet og skal have lov til bare at sidde der, måske få en historie der imens han sidder ned og tisser og 'slår en prut', hvilket han måske vil synes er sjovt. Stille og roligt i takt med at han gøres tryg, så kan han så forsøge at presse og kommer der noget er det jo rigtig godt. Gør der ikke, så var det godt han prøvede.

Det er også vigtigt med faste toilettider, man ...

Annonce

... går altid på toilettet inden man går i seng og som det første når man står op, ligesom man også går på toilettet inden man kører op for at handle osv. Det gælder ikke kun ham, men gælder jer alle. Som udgangspunkt skal han tisse på toilettet, da han er renlig med vandladning.

Hvis han gerne vil stå op at tisse, så er det også helt okay, men prøv at få en aftale igennem om at han to gange dagligt sidder på toilettet i 5-10 minutter. Tarmene arbejder mest 20 minutter efter et hovedmåltid og derfor kan det anbefales at de to faste toilettider er 20 minutter efter han har spist morgenmad og aftensmad.

Og så tænker jeg også at I skal prøve at tale med ham om hvordan han fungerer. Læs bøger om hvad der sker med maden vi spiser, at den går ned i maven, kommer ud som afføring. Han skal lære at lytte til sin krop og dens signaler. Læg mærke til om maven rumler, tal med ham om det og fortæl ham at den siger tak for mad og viser at maden er igang med at komme igennem systemet - og så er det tid til toiletbesøg. Han skal give sig god tid morgen og aften, I må gerne læse en bog imens, men det skal ikke gøres til en leg, han skal vide, hvorfor han sidder der :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Læs bøger om afføring - læs f.eks. bogen "Gæt en lort" af Sebastian Klein eller bogen "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på den hoved". Det at tale om afføring som noget naturligt og noget I er helt afslappede omkring, vil kunne hjælpe ham.

Og så skal I naturligvis give ham masser af opmærksomhed, fortælle ham hvor dejlig han er, hvor meget han betyder for jer og hvor skøn en dreng I har i ham. Det er vigtigt at styrke hans selvværd og give ham følelsen af at han er noget ganske særligt, at han har værdi, fordi han er lige præcis den han er. Jo mere han mærker dette, jo mere ro kommer der sandsynligvis også over hans angst for at gå på toilettet. Om problemet er psykisk ... tja det er svært at sige, i hvert fald tænker jeg at det er vigtigt at I forsøger at styrke hans selvværd.

Hvis han vedbliver at have problemer, så synes jeg I skal få en henvisning til børneafdelingen, det kan I få af jeres læge.

Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt