Brev:
Forstoppelse hos dreng på næsten 4 år
20. juli 2009
Alder:
3 år, 10 mdr.
Forstoppelse hos dreng på næsten 4 år
Hej Helen
Vores dreng på knap 4 år døjer rigtig meget med forstoppelse. Han har nu i 4 mdr. fået et pulver der skal hjælpe med at holde afføringen blød. Han startede med 3 gange daglig og vi skulle langsomt trappe ned. Vi skulle egentlig ned på 1 gang hver anden dag, men nu er den helt gal igen. I starten fik han i løbet af den første måneds tid et lavement 4 gange. Vi var på hospitalet for at få taget røngten billede for at se om der var noget der blokerede. Alt var som det skulle være. Så gik det faktisk ok i lang tid, men nu føles det som om vi er tilbage hvor vi startede.
Siden midt i februar har han været renlig med at tisse. Det kører fuldstændig som det skal, og han har aldrig uheld. Selvfølgelig vil vi gerne at det også skulle komme mht at lave afføring, og vi har selvfølgelig opfordret ham til det. Men jeg synes at vi har været meget påpasselige med ikke at lægge for meget pres på ham. Nu sidder jeg så alligevel med min sorte samvittighed og tænker om vi alligevel gjorde noget galt...... :-(
Han har aldrig villet sidde på toilettet herhjemme for at lave afføring. Han har altid bedt om at få en ble på, så gik han for sig selv i nogle minutter og så blev han skiftet. Han har i mange måneder vidst hvornår han skulle lave. Så jeg synes jo at han har alle muligheder for at blive 100% renlig.
Så fik vi forstoppelsen at kæmpe med. De sidste måneder har vi skullet minde ham om at lave. Han siger næsten altid nej, men vi holder på vores og “hjælper” ham så meget vi kan. Han får ble på, og han støtter sig op ad en af os imens vi kommer med opfordrende ord. Det er jo ikke nogen normal og naturlig måde at have afføring på når man er næsten 4 år! Hvis ikke vi tvinger ham og siger at nu skal han lave, så går der nemt 4-5 dage og det ender med mavepine og lavement, hvilket jo er en traumatisk oplevelse for os alle, og ikke noget vi ønsker.
Det er ikke længere nogen naturlig ting for ham at have afføring. Det er nærmest blevet en sur pligt.
En ting er at blive renlig mht afføring. En anden ting er forstoppelsen. Men jeg tænker at det ville hjælpe ham utrolig meget hvis bare han ville sætte sig på toilettet med støtte under fødderne, så kropen slapper af på den rigtige måde.
Vi har fået ham på toilettet et par gange og han har fået ros for at prøve, men derfra og til faktisk at lave noget i toilettet føles som en meget lang vej.
I børnehaven er de klar over problemet og de hjælper os så meget de kan. Han sidder på de små toiletter som de har i børnehaven og har også haft afføring ca. 5-6 gange.
Hvorfor vil han ikke lave på toilettet herhjemme????
Pulveret han får hedder “Forlax Junior”. (4g macrogolum 4000)
Vi har 2 gange i forløbet været ved en mavespecialist. Ærligt talt føltes det ikke særlig revolutionerende. Det var ham der henviste os til hospitalet til røntgen, men det kom der jo ikke noget ud af.
En gang imellem kan jeg se på vores søn at han har ondt i maven. Eller måske føler en trang til at presse, som han så arbejder imod. Han bøjer sig lidt sammen og tager sig til tissemanden. Når jeg spørger, hvor det gør ondt, peger han nederst på maven.
Har du hørt om evt. bivirkninger ved denne type pulver? Specialisten mente ikke at det gjorde noget....
Jeg må indrømme at jeg er nået så langt nu, at jeg tænker om det evt. kunne være psykisk. Hvad tror du?
Det var en ordentlig smøre. Jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele.
Jeg ser frem til at høre, hvad du tænker om hele dette cirkus.
På forhånd tak for hjælpen.
En bekymret mor