Svar: Pige på 5½ år tisser i bukserne
15. maj 2004
Alder:
5 år, 6 mdr.
Hos børn som har været renlige og som pludselig holder op med at være renlige, ligger der ofte en psykologisk forklaring til grund. Det kan være det at blive storesøster, altså en reaktion på pludselig at skulle være den store, men det kan også være at man som forældre stiller store krav til sit barn, så barnet på den måde bliver stor.
Der er ingen tvivl om at din datter, med den alder hun har, godt ved at du mener det er et problem. Hvor meget har du talt med hende omkring det og hvordan har din reaktion været, når det går galt?
Det er svært for mig at vide, hvad det er der foregår, når du siger at hun skal skifte tøj og hun siger 'hvorfor det'. Hun ved jo sikkert godt hvorfor du siger det, men det er jo en måde at få opmærksomhed på.
Jeg synes du skal snakke med din læge om, hvad det er der sker, fordi det er nemmere at rådgive jer, når man kan tale med jer eller være ansigt til ansigt.
Jeg vil også foreslå jer at kontakte Rigshospitalets telefonrådgivning på tlf.: 35 37 53 53, torsdag ml 17-20.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske