Skal hun vænnes fra og hvordan?

16. maj 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Skal hun vænnes fra og hvordan?

Min datter er 12½ måned gammel, frisk, glad og superaktiv - men på trods af den stigende selvstændighed er hun også mere og mere knyttet til at få mælk.

Efterhånden kommer hun rendende hver time, når jeg er hjemme - eller bare når hun ser/lugter mig. Hun er en del alene med sin far, da jeg arbejder og han har barsel. Der er hun nem og sød, men når jeg er i farvandet bliver hun klæbende, klynkeagtig og brystsøgende.

Derfor havde jeg tænkt mig at give hende en kold tyrker. Hun er stor nok til at drikke og spise noget andet end mælk - og hvis det er tryghed og nærhed, ville det være fint, hvis hun kunne bruge sin far lige så vel som mig.

Hun vil bare tydeligvis helst have mælk - og hvis jeg prøver at diske op med frugt eller boller, tjatter hun ofte til det - selvom hun selvfølgelig også en gang imellem tager taknemmligt imod mellemmåltidet.

MEN - netop som jeg havde tænkt mig at stoppe amningen, begyndte hun at være uhørt dårlig til at spise ved måltiderne. Både frokost og aftensmad havner næsten altsammen på gulvet. Hun insisterer på selv at rode rundt med maden, frem for at blive fodret - og hun er blevet meget opmærksom på, hvad hun kan lide, og hvad der er mindre interessant.

Hun piller pålægget af rugbrødshapserne og smider rugbrøddet på gulvet. Medmindre hun ...

Annonce

... putter dem i munden, for så at spytte det uønskede brød ud efter, at have suttet leverpostejen i sig. Og til aftensmad smider hun også omhyggeligt alt uvedkommende på gulvet. Resten masseres grundigt ud over bordpladen. Hun har med andre ord stor entusiasme, men effektiv spisning er der ikke meget af. Alt i alt ender det ofte kun med et klæmpe rod - selvom hun får spist meget lidt mad.

Derfor er hun nu begyndt at vågne om natten - og eftersom vi er trætte og skal op næste morgen - ( og vi jo ved, at hun må være sulten) - har jeg bare taget hende over i sengen og ammet hende. Men det var altså ikke meningen at hun skulle til at have mælk om natten igen.

Spørgsmålet er, om jeg kan holde op med amningen, sålænge hun er så dårlig til at spise aftensmad, at hun bliver sulten om natten.

Flere af mine veninder giver en flaske med vælling til at falde i søvn på - men vi har altid syntes, at det var lidt af en uskik. Jeg vil helst undgå at vænne hende til at falde i søvn med mad - men kan jeg tillade mig den holdning, når jeg gerne vil afslutte amningen - og samtidig har svært ved at få mad nok i hende?

Hun er temmelig slank bl.a. på grund af hendes høje aktivitetsniveau - (9,5 kg 78 cm - går selv - og slapper sjældent af), så jeg synes det er vigtigt, at hun får, hvad hun skal bruge.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to