Svar: Tisser pludseligt i bukserne...

8. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Da jeres datter har været fuldstændig renlig om dagen i 2 år og pludselig begynder at have uheld, så er der naturligvis et par ting I skal overveje.

For det første synes jeg I skal få undersøgt om hun kan have en blærebetændelse. Selvom det ikke gør ondt, når hun tisser, så kan hun godt have en infektion som skal behandles. Du kan på apoteket købe et glas, som hun kan tisse i og så kan I få en prøve lavet hos lægen.

For det andet tænker jeg, at I skal være opmærksomme på at hun får tømt sin blære ordentligt, når hun er på toilettet. Mange børn i jeres datters alder har rigtig travlt med at lege og har faktisk ikke tid til at komme på toilettet, de skynder sig derfor så meget, at blæren ikke bliver tømt ordentligt.

Børn i denne alder har også nogle gange legeaftaler og hvis man så skal tisse, så er man nød til at gå ud af legen for at gå ind og tisse. Men går man ud af legen, så er det svært at være med igen ... I skal derfor være opmærksom på om hun går og holder sig unødigt, for at kunne være med til at lege, eller om hun skynder sig så meget med at få tisset, så hun stadig kan være med i legen, men ikke bliver tømt ordentlig. Er der noget sådan der gør sig gældende, så er det vigtigt at tale med børnehaven om at de skal være obs på at børnene skal have god tid til at tisse - også selvom de har legeaftaler ...

Børn kan også pludselig begynde at tisse igen, som en reaktion på at der stilles større krav til dem. Hun er jo blevet storesøster og der kan komme en reaktion i den forbindelse - hos jer lyder det ...

Annonce

... dog lidt anderledes, men det er værd at medtænke.

Det er naturligvis en balance, for på den ene side, skal man jo lade hende reagere og ikke stille for store krav - på den anden side skal man naturligvis også sætte nogle grænser og forklare hende på en pæn måde, hvad man ønsker, hvilke regler man har. Netop fordi hun er blevet storesøster, så har I måske været lidt for overbærende og hun har brug for at få sat lidt grænser - eller måske har I været lidt for krævende og bedt hende om at gøre flere ting selv, fordi hun jo er 'den store'.

Hvis hun tisser i bukserne og I ser det, eller hvis hun selv siger det "nu tisser jeg", så kunne I på en pæne måde f.eks. sige "ups, det er ikke så godt, husk at komme på toilettet næste gang" eller noget i den stil. Så der på en pæn måde sættes lidt grænser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så skal I have faste toilettider, og hun skal ikke spørges om hun skal tisse - hun skal tages i hånden og så siger I "Kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" eller hvad det nu er. Hvis I spørger hende, siger hun nej og tisser få minutter efter.

Så faste toilettider som f.eks. er om morgenen, når man står op og om aftenen inden man gå i seng. I løbet af dagen, inden man sover middagslur, når man står op fra lur, inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle osv. Hun skal følges på toilettet på det tidspunkter, hvor I normalt også selv vil gå på toilettet.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og så husk lige at få afleveret en urinprøve hos lægen :o)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.