Svar: Tisser pludseligt i bukserne...
8. juni 2009
Alder:
4 år, 3 mdr.
Hej med dig
Da jeres datter har været fuldstændig renlig om dagen i 2 år og pludselig begynder at have uheld, så er der naturligvis et par ting I skal overveje.
For det første synes jeg I skal få undersøgt om hun kan have en blærebetændelse. Selvom det ikke gør ondt, når hun tisser, så kan hun godt have en infektion som skal behandles. Du kan på apoteket købe et glas, som hun kan tisse i og så kan I få en prøve lavet hos lægen.
For det andet tænker jeg, at I skal være opmærksomme på at hun får tømt sin blære ordentligt, når hun er på toilettet. Mange børn i jeres datters alder har rigtig travlt med at lege og har faktisk ikke tid til at komme på toilettet, de skynder sig derfor så meget, at blæren ikke bliver tømt ordentligt.
Børn i denne alder har også nogle gange legeaftaler og hvis man så skal tisse, så er man nød til at gå ud af legen for at gå ind og tisse. Men går man ud af legen, så er det svært at være med igen ... I skal derfor være opmærksom på om hun går og holder sig unødigt, for at kunne være med til at lege, eller om hun skynder sig så meget med at få tisset, så hun stadig kan være med i legen, men ikke bliver tømt ordentlig. Er der noget sådan der gør sig gældende, så er det vigtigt at tale med børnehaven om at de skal være obs på at børnene skal have god tid til at tisse - også selvom de har legeaftaler ...
Børn kan også pludselig begynde at tisse igen, som en reaktion på at der stilles større krav til dem. Hun er jo blevet storesøster og der kan komme en reaktion i den forbindelse - hos jer lyder det dog lidt anderledes, men det er værd at medtænke.
Det er naturligvis en balance, for på den ene side, skal man jo lade hende reagere og ikke stille for store krav - på den anden side skal man naturligvis også sætte nogle grænser og forklare hende på en pæn måde, hvad man ønsker, hvilke regler man har. Netop fordi hun er blevet storesøster, så har I måske været lidt for overbærende og hun har brug for at få sat lidt grænser - eller måske har I været lidt for krævende og bedt hende om at gøre flere ting selv, fordi hun jo er 'den store'.
Hvis hun tisser i bukserne og I ser det, eller hvis hun selv siger det "nu tisser jeg", så kunne I på en pæne måde f.eks. sige "ups, det er ikke så godt, husk at komme på toilettet næste gang" eller noget i den stil. Så der på en pæn måde sættes lidt grænser.
Og så skal I have faste toilettider, og hun skal ikke spørges om hun skal tisse - hun skal tages i hånden og så siger I "Kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" eller hvad det nu er. Hvis I spørger hende, siger hun nej og tisser få minutter efter.
Så faste toilettider som f.eks. er om morgenen, når man står op og om aftenen inden man gå i seng. I løbet af dagen, inden man sover middagslur, når man står op fra lur, inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle osv. Hun skal følges på toilettet på det tidspunkter, hvor I normalt også selv vil gå på toilettet.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og så husk lige at få afleveret en urinprøve hos lægen :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske