Svar: Tager bleen af, den lille bandit

8. juni 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ingrids mor

Ja hun er da virkelig en lille bandit :o)

Det lyder faktisk lidt som om at I skulle prøve at tale med hende om at tisse på toilet eller potte. Hun har alderen til at I kan forsøge og det er trods alt langt bedre at tisse der, end "se mor, jeg har tisset på puden".

Jeg er normalt tilhænger af at man beholder bleen på og i stedet indfører faste toilettider. Det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end det er at få et nederlag med våde bukser. Derfor anbefaler jeg en bukseble som kan trækkes op og ned og så tager man barnet i hånden og går på toilettet der, hvor det normalt vil være passende at tisse.

Det vil sige når man står op om morgenen, inden man går i seng om aftenen, inden man skal ud at lege, før og efter middagslur, inden man kører op for at handle osv. Man skal ikke spørge sit barn "skal du tisse?" for så siger de nej og tisser få minutter efter - man tager dem i hånden og siger "Kom, vi går lige ud og tisser" og så gør man det - det gør vi alle sammen, mor tisser også inden vi kører op for at handle ... sådan er det bare.

Kommer der så noget, så er det rigtig fint og gør der ikke så er det også fint - rigtig godt at barnet prøvede. Er bleen tør så kan man rose det, dejligt at man kan få den på igen og er den våd, så er det jo dejligt at man har en anden tør og fin man kan få på.

Man kan naturligvis diskutere hvorvidt det lige nu er passende at træne renlighed, når hun også skal være storesøster osv. men jeg synes faktisk det skal komme an på en prøve. Og så må I jo se hvad tiden bringer. I løbet af sommeren vil hun jo fint kunne rende rundt i haven i et par bikinitrusser eller lignende og ...

Annonce

... således prøve at være lidt uden ble - det vil hun sikkert nyde :o)

Til sidst vil jeg lige sige at det med hendes stammen hører alderen til, man taler faktisk om 3-års-stammen og det kan godt gå over igen. Det handler ofte om at barnet har så meget det vil fortælle, at de snupler lidt over ordene for at nå at sige det hele ... Tag det roligt, giv jer tid, sig ikke ordende for hende, men være helt afslappede omkring det og vis hende at der er tid nok til at høre hvad hun siger.

Prøv også at vise interesse for det, hun fortæller jer, fremfor måden hun fortæller det på, læg ikke mærke til at hun stammer og lad være med at rette hende - hun har svært ved at tale, hvis hun bliver afbrudt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lad være med at give råd som "tag det roligt" eller "prøv lige igen", prøv i stedet at anerkende at du hører det er svært "Jeg kan godt høre, at det er svært for dig at snakke lige nu, jeg hører hvad du siger". Og så lad være med at stille alt for mange spørgsmål. Tit bliver børn i denne alder jo mødt med "hvad har du lavet i dag?", "Hvem har du leget med?", "Hvad skulle I lave ude i skoven?". Det er meget svært at blive afklaret et svar, det er sjovere og lettere at fortælle, hvis man kan fortælle det man har lyst til.

Og så kig på hende, når hun taler til dig. Nogle kigger væk, hvis barnet stammer, fordi man synes det er lidt synd for barnet, men hun har brug for at se at I taler sammen og det vil hjælpe hende til bedre at få fortalt det hun vil sige, hvis hun er sikker på at du ser og hører hende.

Rigtig meget held og lykke med det hele, håber at lidt renlighedstræning og anden fokus på det med bleen vil give lidt ændring hos jer ...

Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.