Svar: Smide bleen - 2 år, 2 mdr.
7. juni 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære forældre
Renlighed er en fysiologisk proces som barnet stille og roligt modnes til og et godt tegn er, hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer.
Derudover er der normalt 3 faser i det at blive renlig. I første fase tisser eller laver barnet i bleen og kommer så og fortæller at det gerne vil have en ny ble på, dernæst kommer barnet og fortæller når det laver i bleen "nu tisser jeg" og først til sidst begynder barnet at blive i stand til at sige til lige inden det sker.
Det er meget vigtigt at man ikke presser barnet unødigt men prøver at støtte barnet der, hvor barnet er. Det lyder hos jer som om at jeres dreng er rigtig fint igang med fase et og det lyder også som om at I kan forsøge at gøre ham lidt mere opmærksom på hvordan han fungere ved at udnytte sommeren og det forhåbentlig lune vejr.
Hvis han et par gange kan løbe rundt i haven i badebukser, så vil han pludselig blive opmærksom på "nu tisser jeg" og når han begynder at fornemme dette, så kan I aftale med ham at næste gang, så skal han prøve at komme på wc.
Men ellers er det vigtigt at bruge buksebleer og lade ham beholde bleen på. Det handler om at give ham små succesoplevelser med en tør ble, frem for at tage bleen af og give ham nederlag fordi han ikke når det til tiden og står med våde bukser.
Giv ham så faste toilettider, der betyder at han skal tisse på toilettet, der hvor I andre normalt også tisser. Det vil sige om morgenen, når han står op og inden han går i seng om aftenen, inden I kører ud for at handle, inden han skal ud at lege, inden han sover middagslur, når han vågner af sin lur osv.
Det er her meget vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så kan I næsten være sikre på at han siger nej og tisser 10 minutter efter. I skal derfor i stedet tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører!" og så går I sammen ud og tisser. I tisser også - det er bare noget man gør, sådan er reglen for alle.
Når der så kommer noget på toilettet, så er det super godt og det skal han roses for. Det er fint at bleen er tør og det er fint at han kom af med en lille tissetår. Kommer der ikke noget, så er det også helt fint, så får han bare bleen på igen og sker det så i bleen, så pyt med det, så var det jo godt at han havde den på.
Læs bøger om renlighed, læs også bøger om hvordan han selv fungerer - maden man spiser kommer igennem munden, ned i maven, via tarmene og ud som afføring og tis - naturligvis på et plan, hvor han kan følge med. Men så han får en fornemmelse af hvad der sker og hvorfor det sker. Læs historier om at sidde på potte, sidde på toilet osv. og prøv her at finde ud af hvad han selv har mest lyst til.
Børn der går hjemme og som træner renlighed hjemme vil ofte helst have et toiletsæde fordi de jo ser at mor og far sidder på toilettet. Børn der træner renlighed i dagpleje eller institution vil ofte gerne sidde på potte fordi de ser andre børn gør dette. Så det er helt op til jer og hvad jeres dreng ytrer ønske om :o)
Til sidst vil jeg lige sige, at mange børn ikke bliver renlige før 3 års alderen, så måske er det for tidligt - det må tiden vise.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske