Svar: Rød numse - 14 mdr.
23. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Linda
Hvis zinksalven ikke hjælper, så kan det være fordi jeres dreng har fået lidt svamp i bleområdet.
Svamp i bleområdet ses som røde sammenhængende plamager. Der er ofte også knopper, huden/udslættet virker hævet og der kan være væskende blærer. Det ses både på kønsorganerne, imellem ballerne, omkring endetarmsåbningen og det sidder også nogle gange i hudfolderne i lysken.
Svamp svier ofte og det klør. Der kan komme en hvidlig belægning på slimhinden som minder lidt om hytteost - måske de hvide knopper du omtaler er en hvidlig belægning ....?
Hvis din dreng har svamp så skal det behandles med et svampemiddel, som du får på recept hos lægen.
Det kan dog også være en almindelig hudirritation lige omkring endetarmen, sørg for at vaske ham grundigt i forbindelse med afføring og bleskift, brug en mild uparfumeret flydende sæbe og skyl grundigt bagefter. Brug evt. en føntørrer og lufttør ham efter skiftning og også efter bad.
Et gammelt husmoderråd er kogt vands klude, de hjælper på røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift. Det kan få huden til at hele op og blive fin på ny - helt uden brug af hverken salver eller noget andet ... Det kan være et forsøg værd :o)
Fortsat held og lykke med ham, håber det virker og at du er hjulpet lidt på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske