Svar: Vaske efter tissebleer
21. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lea
Man bør vaske sit barn grundigt forneden en gang dagligt, fuldstændig ligesom vi også vasker os selv. Hvis barnet har afføring er det vigtigt at man vasker barnet ekstra, men hvis barnet kun har tisset, så behøver man ikke vaske hver gang man skifter ble.
Jeg er mere tilhænger af at man bruger lidt mild uparfumeret flydende sæbe beregnet til intimvask og så en vaskeklud end jeg er tilhænger af brug af vådservietter. Det kan være praktisk med vådservietter, når man er på tur, men mange af dem er fyldt med forskellige kemikalier og så må rent vand og lidt sæbe alt andet lige være bedre ... - og også billigere :o)
Så ved meget beskidte bleer, - morgenbleen og bleer med afføring, her er det relevant at vaske med vand og uparfumeret flydende sæbe og tørre og give ren ble på. Men i løbet af dagen, hvis barnet kun har tisset og numsen i det hele taget ser fint ud, så ville jeg tørre barnet lidt og komme en ny ble på - fuldstændig ligesom du selv tørrer dig i forbindelse med toiletbesøg og tager trusser på. Synes jeg barnet har brug for lige at blive vasket lidt, få fjernet lugten af urin, der måske har siddet der længe, så ville jeg vaske med rent vand, tørre og komme en ny ren tør ble på.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske