Svar: Vaske efter tissebleer

21. maj 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lea

Man bør vaske sit barn grundigt forneden en gang dagligt, fuldstændig ligesom vi også vasker os selv. Hvis barnet har afføring er det vigtigt at man vasker barnet ekstra, men hvis barnet kun har tisset, så behøver man ikke vaske hver gang man skifter ble.

Jeg er mere tilhænger af at man bruger lidt mild uparfumeret flydende sæbe beregnet til intimvask og så en vaskeklud end jeg er tilhænger af brug af vådservietter. Det kan være praktisk med vådservietter, når man er på tur, men mange af dem er fyldt med forskellige kemikalier og så må rent vand og lidt sæbe alt andet lige være bedre ... - og også billigere ...

Annonce

... :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så ved meget beskidte bleer, - morgenbleen og bleer med afføring, her er det relevant at vaske med vand og uparfumeret flydende sæbe og tørre og give ren ble på. Men i løbet af dagen, hvis barnet kun har tisset og numsen i det hele taget ser fint ud, så ville jeg tørre barnet lidt og komme en ny ble på - fuldstændig ligesom du selv tørrer dig i forbindelse med toiletbesøg og tager trusser på. Synes jeg barnet har brug for lige at blive vasket lidt, få fjernet lugten af urin, der måske har siddet der længe, så ville jeg vaske med rent vand, tørre og komme en ny ren tør ble på.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder