Svar: Pottetræning - 2 år, 8 mdr.
29. marts 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Renlighed er noget man modnes til og det er en proces som tager lidt tid. Det er normalt at barnet bliver renlig med vandladning før det bliver renligt med afføring. Det er også normalt at barnet blive renlig om dagen før det er det om natten.
Et tegn på at renlighedstræningen kan begynde er, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det viser at blæren sådan rent fysiologisk er i stand til at holde på en vis mængde urin. Derudover er det sådan at det at blive renlig har flere faser. Først kommer barnet og siger det har tisset gjort i bleen og gerne vil have en ny ble på, dernæst kommer barnet og fortæller at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden. Hos nogle børn går det meget hurtigt, hos andre tager det måneder inden barnet er helt renlig og det er normalt.
Det næste, som er meget vigtigt er at barnet selv giver udtryk for at ville samarbejde. Det er vigtigt at barnet ytrer ønske om at smide bleen - det lykkes bedst, hvis barnet selv viser interesse og virker motiveret :o)
Hos jer, kan der sagtens være tale om at jeres datter ser den anden pige tisse på potten og hun derfor også synes det er sjovt at prøve selv. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt begynder at interessere sig for hvordan hun fungerer, lægger mærke til at der kommer noget ud af hende, begynder at lægge mærke til forskellen mellem piger og drenge osv.
Hvis jeres datter synes det er sjovt at de to piger sidder på potte sammen i dagplejen, så er det helt fint, så er det jo sjov og kommer der noget, så er det godt, gør det ikke, ja så er det også godt. Men det er naturligvis vigtigt at jeres datter ikke sættes på potten mod protest. Hvis hun er ked af at sidde på potte, så er hun ikke parat og så er det synd at sætte hende der.
Konkurrencen mellem de to piger kan måske netop motivere til at forsøge lidt renlighed, børn spejler sig jo i hinanden og påvirker naturligvis hinanden. Jeres datter ser også jer gå på toilettet og det at en alderssvarende også begynder på det, kan måske netop give hende den sidste motivation til selv at forsøge sig og lære det. Men det er naturligvis vigtigt at hun ikke føler konkurrencen som et nederlag.
Det er altid bedre at beholde bleen på i længere tid og give barnet den succes det er at have en tør ble, fremfor at tage bleen for tidligt af og give barnet nederlag med gentagende våde bukser ...
Så hvis det foregår stille og roligt og på jeres datters præmisser, hvis hun fortsat har en ble på som trækkes op og ned som et par trusser og hun så en gang imellem i dagplejen prøver at sidde på potte og synes det er sjovt. Så er det helt okay.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske