Svar: Pottetræning - 2 år, 8 mdr.

29. marts 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Renlighed er noget man modnes til og det er en proces som tager lidt tid. Det er normalt at barnet bliver renlig med vandladning før det bliver renligt med afføring. Det er også normalt at barnet blive renlig om dagen før det er det om natten.

Et tegn på at renlighedstræningen kan begynde er, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det viser at blæren sådan rent fysiologisk er i stand til at holde på en vis mængde urin. Derudover er det sådan at det at blive renlig har flere faser. Først kommer barnet og siger det har tisset gjort i bleen og gerne vil have en ny ble på, dernæst kommer barnet og fortæller at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden. Hos nogle børn går det meget hurtigt, hos andre tager det måneder inden barnet er helt renlig og det er normalt.

Det næste, som er meget vigtigt er at barnet selv giver udtryk for at ville samarbejde. Det er vigtigt at barnet ytrer ønske om at smide bleen - det lykkes bedst, hvis barnet selv viser interesse og virker motiveret :o)

Hos jer, kan der sagtens være tale om at jeres datter ser den anden pige tisse på potten og hun derfor også synes det er sjovt at prøve selv. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt begynder at interessere sig for hvordan hun fungerer, lægger mærke til at der kommer noget ud af hende, begynder at lægge mærke til ...

Annonce

... forskellen mellem piger og drenge osv.

Hvis jeres datter synes det er sjovt at de to piger sidder på potte sammen i dagplejen, så er det helt fint, så er det jo sjov og kommer der noget, så er det godt, gør det ikke, ja så er det også godt. Men det er naturligvis vigtigt at jeres datter ikke sættes på potten mod protest. Hvis hun er ked af at sidde på potte, så er hun ikke parat og så er det synd at sætte hende der.

Konkurrencen mellem de to piger kan måske netop motivere til at forsøge lidt renlighed, børn spejler sig jo i hinanden og påvirker naturligvis hinanden. Jeres datter ser også jer gå på toilettet og det at en alderssvarende også begynder på det, kan måske netop give hende den sidste motivation til selv at forsøge sig og lære det. Men det er naturligvis vigtigt at hun ikke føler konkurrencen som et nederlag.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er altid bedre at beholde bleen på i længere tid og give barnet den succes det er at have en tør ble, fremfor at tage bleen for tidligt af og give barnet nederlag med gentagende våde bukser ...

Så hvis det foregår stille og roligt og på jeres datters præmisser, hvis hun fortsat har en ble på som trækkes op og ned som et par trusser og hun så en gang imellem i dagplejen prøver at sidde på potte og synes det er sjovt. Så er det helt okay.

Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge