Svar: Hård mave - pige på 4 mdr.
19. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Du må gerne give laktulose dagligt i en periode, det sker der ikke spor ved og det er netop vigtigt for at holde maven igang og så må du vurdere afføringens udseende og konsistens og derudfra så netop vurdere, hvorvidt du skal skrue lidt op for mængden af laktulose eller skrue lidt ned. Det vil sandsynligvis også være hårdt for din datters mave, hvis du stopper med laktulose fra den ene dag til den anden, prøv derfor at trappe ned stille og roligt og se hvordan hun reagerer på det, opleves afføringen så pludselig igen lidt hård, ja så skal hun altså skrues lidt op igen.
Da du har mælk nok og er begyndt med modermælkserstatning for at lære din datter at tage imod flasken, så hun er parat til dette, når hun skal passes i dagpleje (hvilket kan være ganske fornuftigt), så lyder det som en god idé at forsøge tilvænning stille og roligt. Du kan derfor meget fint forsøge kun at give flaske hver anden dag for at se om hendes maves så bedre kan finde ud af modermælkserstatningen - det lyder som en rigtig god idé :o)
Du skal være opmærksom på at hvis du kun giver en flaske i døgnet og i øvrigt ammer hende som hidtil, så behøver hun ikke have afføring dagligt. Der sker ikke spor ved at der går flere dage imellem hendes afføringer, hvis bare afføringerne der kommer så er normale i konsistensen, ikke gør ondt at komme af med osv. Hun må ikke danne propper som sidder der i flere dage og som hun tydeligt ikke kan komme af med selv, så skal hun også have laktulose selvom hun bliver ammet. Der er børn som får hård mave selvom de lever udelukkende af modermælk.
Og så skal du naturligvis også fortsat sørge for at hjælpe hende med at trille, bruge sine ben osv. så hun bruger sig selv fysisk. Det er også med til at sætte gang i maven og holde maven igang naturligt :o)
Fortsat held og lykke med hende, håber det allerede nu, hvor jeg svarer dig idag, går lidt bedre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske