Svar: Hård mave - pige på 4 mdr.

19. marts 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Du må gerne give laktulose dagligt i en periode, det sker der ikke spor ved og det er netop vigtigt for at holde maven igang og så må du vurdere afføringens udseende og konsistens og derudfra så netop vurdere, hvorvidt du skal skrue lidt op for mængden af laktulose eller skrue lidt ned. Det vil sandsynligvis også være hårdt for din datters mave, hvis du stopper med laktulose fra den ene dag til den anden, prøv derfor at trappe ned stille og roligt og se hvordan hun reagerer på det, opleves afføringen så pludselig igen lidt hård, ja så skal hun altså skrues lidt op igen.

Da du har mælk nok og er begyndt med modermælkserstatning for at lære din datter at tage imod flasken, så hun er parat til dette, når hun skal passes i dagpleje (hvilket kan være ganske fornuftigt), så lyder det som en god idé at forsøge tilvænning stille og roligt. Du kan derfor meget fint forsøge kun at give flaske hver anden dag for at se om hendes ...

Annonce

... maves så bedre kan finde ud af modermælkserstatningen - det lyder som en rigtig god idé :o)

Du skal være opmærksom på at hvis du kun giver en flaske i døgnet og i øvrigt ammer hende som hidtil, så behøver hun ikke have afføring dagligt. Der sker ikke spor ved at der går flere dage imellem hendes afføringer, hvis bare afføringerne der kommer så er normale i konsistensen, ikke gør ondt at komme af med osv. Hun må ikke danne propper som sidder der i flere dage og som hun tydeligt ikke kan komme af med selv, så skal hun også have laktulose selvom hun bliver ammet. Der er børn som får hård mave selvom de lever udelukkende af modermælk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis også fortsat sørge for at hjælpe hende med at trille, bruge sine ben osv. så hun bruger sig selv fysisk. Det er også med til at sætte gang i maven og holde maven igang naturligt :o)

Fortsat held og lykke med hende, håber det allerede nu, hvor jeg svarer dig idag, går lidt bedre :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin