Svar: Gode råd til renlighed
27. november 2008
Alder:
4 år
Kære M
Mange forældre oplever at deres barn bliver renlig med vandladning før afføring og det er helt normalt. Mange forældre oplever også at barnet foretrækker at have afføring i bleen fremfor på toilettet - også et stykke tid efter at de ellers er renlige og godt ved at det foregår på toilettet ... Det er altså noget forældre oplever, men det gør det naturligvis ikke mindre frustrerende og det kan være rigtig svært at bevare tålmodigheden.
At blive renlig er ikke noget man kan fremskynde, det er noget der skal ske i barnet selv. Det handler både om at barnet fysiologisk skal være parat, men også mentalt skal være klar til det og det hjælper ikke noget at presse eller forcere noget frem, tværimod.
Du fortæller at I har fået en lille ny og at jeres dreng også har smidt sutten. Der er således meget der påvirker ham i øjeblikket og derfor er det helt naturligt at han har det svært med også at blive renlig. Derudover er det sådan at nogle børn ser afføringen som en del af dem selv, de har rigtig svært ved at skylle den ud i toilettet, for hvor forsvinder den hen ...
Jeg tænker at jeres dreng skal have lov til at have en pause, I skal prøve at fjerne fokus fra om han har afføring i bleen eller på toilettet. Der er ingen tvivl om at han godt ved, hvad I vil have ham til og han ved godt hvad I forventer af ham, det behøver I ikke fortælle ham dag efter dag. Prøv i stedet at give ham masser af positiv opmærksomhed på andre områder, så du så vidt undgår at tale om afføring og renlighed.
Du må gerne opfordre ham til at gå på toilettet, når han skal tisse kan han sagtens sætte sig på toilettet og prøve om han kan "slå en prut" og måske kommer der så lidt med ud. Men hvis han ikke vil, så accepter det og lad ham have afføring i bleen.
Lad være med at kommentere det yderligere, giv ham en ren ble på, det er okay og han skal føle det er okay. Han skal føle at han er okay som han er, at han ikke behøver bruge toilettet før han er parat.
Jeg ved godt at det er svært og at du sikkert let kommer til at skælde ud. Nogle forældre prøver også med præmier, små lokkemidler for at få barnet til at gå på toilettet og man kan også prøve at lokke med den sjove lyd det siger "prøv om du kan få det til at sige blop .." så det pludselig bliver sjovt at lave på toilettet. Jeg tænker at med den alder jeres dreng har, og alt det der er sket i hans liv de sidste måneder, så er det en rigtig god idé at give ham ro. Lad ham slippe for presset om, at skulle have afføring på toilettet.
Forhåbentlig vil han stille og roligt så selv begynde at vise interesse for at komme på toilettet og den skal I naturligvis gribe.
Det er rigtig vigtigt at I i denne periode også sørger for at holde jeres drengs mave igang. Hvis han har tendens til hård mave, så er det nødvendigt at give ham noget afførinde. Prøv i første omgang med svesker for at sætte lidt gang i maven :o)
Fortsat held og lykke med ham :o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske