Forsnævret endetarmsåbning

27. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Forsnævret endetarmsåbning

Kære Helen,

Først og fremmest tak for en fantastisk god brevkasse, du har altid et utroligt kvalificeret og uddybende svar og nu vil jeg benytte mig lidt af det :-) Jeg er mor til lille Matthias fra den 24. juli 2008, han er ammebarn og vejede ved fødslen 3654 g. og målte 51 cm, han vejer nu 7408 g. og er ca. 68 cm lang.

Matthias har siden han blev født haft lidt problemer med maven. Som vi oplevede det, havde han da han var helt spæd problemer med luft i maven, han knoklede simpelthen sådan med prutterne og det gjorde ondt i hans mave, som tarmluft jo kan gøre. Vi gav ham Mylicon dråber for dette og synes han havde god effekt af dem. Han har altid kun haft afføring en gang hver 14. dag og har altid måttet kæmpe i et par dage med at få det ud og det med ondt i maven.

Her på det sidste har jeg så lagt mere mærke til, at det endda lyder som om, at prutterne også har svært ved at komme ud og han er nu begyndt at komme med smertensskrig ved prutter og græder af smerte når han presser for at komme af med afføring og efter 1/2 times pressen on/off så giver han op. Hans afføring er helt normal, blød og mørkgul.

Den 8. november startede vi på laktulose (3 ml. dagligt uden effekt og efter en uges tid øgede vi til 3ml. x 2 dagligt stadig uden effekt) på vores sundhedsplejerskes opfordring, fordi han var begyndt ikke rigtigt at ville spise. Hun tænkte, at han var fyldt godt op indvendigt, fordi han har så sjælden afføring. Det går fint med at spise nu, jeg tror bare det var en periode han skulle igennem.

Den 25. november 2008 kontakter jeg vores egen læge pga. hans smerter og vi bliver sendt direkte videre til børnemodtagelsen på Hvidovre. Her konstaterer de, at han har forsnævret endetarmsåbning, men at man desværre ikke kan gøre noget ved det. Man håber og mener, at det udligner sig efterhånden som han vokser. Vi får en plan for medicinering med laktulose, som selvfølgelig er i helt andre mængder end man ellers bare ville give, og så vil de gerne følge ham. Vi skal derfor være i telefonisk kontakt med dem og han skal til tjek en gang i mellem, hyppigheden heraf afhænger naturligvis af hvordan det går med ham.

Jeg har læst dit svar til indlægget "movicol kontra laktulose" og kan se udfra dit svar, at laktulose er et afføringsmiddel der virker blødgørende på afføringen, men at der også findes afføringsmidler der i stedet ...

Annonce

... påvirker tarmperistaltikken. Matthias' afføring er jo helt blød og fuldstændig normal, så er det jo at jeg tænker, om han mon ikke i stedet burde have noget til tarmperistaltikken som kan hjælpe den i forvejen bløde afføring ud? Jeg synes det virker lidt underligt. Jeg har telefonmøde med børneafdelingen i starten af næste uge og ville være utroligt taknemmelig for dine tanker omkring dette inden jeg skal drøfte med dem hvordan det går.

Jeg vil også meget gerne høre, om du har nogen erfaringer, viden eller gode råd ang. forsnævret endetarmsåbning og om du har hørt om nogen, hvor lidelsen ikke havde udlignet sig inden barnet begyndte at have "rigtig" formet afføring? Jeg frygter virkelig de smerter han skal igennem hvis det måtte være tilfældet.

Matthias er den 21. november begyndt at få 200 ml. majsvælling til natten, som han rigtigt godt kan lide og dette er helt ok med børneafdelingen. Endvidere var jeg også startet med at give ham tynd majsgrød (har også købt ind til risgrød), fordi han bare er SÅ klar, han spiser simpelthen min mad med øjnene, og han ser ud som om han håber, at jeg taber noget ned i munden på ham :-) det er altså ret sødt, og han hiver simpelthen fat i alt der står på bordet og det gik også over al forventning, han var bare super god til det, åbnede munden når skeen kom, sad med det største smil og fik lige dele indenbords i maven og på hagesmækken, det var bare så fint.

Han kløjs ikke i det en eneste gang. Men nu er jeg altså stoppet med det, jeg tør simpelten ikke give ham andet end vælling og modermælk før der er kommet ordentligt gang i hans mave og han har fået regelmæsig afføring uden smerter. Er det forkert af mig at stoppe det, når han nu tydeligvis er så klar til det og nyder det? Kan jeg skade hans udvikling ved at holde op igen, når jeg først er begyndt?

Er der i øvrigt noget jeg kan gøre via min egen kost for at hjælpe hans mave, da han jo er ammebarn? Evt. noget jeg kan undlade at spise/drikke? Jeg er naturligvis klar over, at jeg skal sørge for at spise varieret og ikke drikke alkohol. Jeg tror ikke helt jeg får væske nok i løbet af dagen, kan det have nogen indflydelse? Der er masser af mælk, jeg kan nemt malke 200 ml. ud i løbet af dagen ved siden af det Matthias spiser, det gør jeg engang imellem og fryser ned, men ikke hver dag.

På forhånd tusinde tak!

Venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder