Svar: Forsnævret endetarmsåbning

27. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Tak for dit brev og din store tillid til mig og min viden :o)

Det er desværre ikke så meget jeg kan give dig med på vejen, det er lægerne på børneafdelingen som er bedst til at rådgive dig og sætte plan for jeres dreng. Det er derfor rigtig godt at I er blevet henvist videre og at jeres dreng er blevet undersøgt grundigt og man har fundet en årsag til hans problemer - men hvor er det dog synd for ham, at det skulle tage 4 måneder ...

Laktulose og Movicol er normalt foretrukne afføringsmidler til børn, men i specielle tilfælde som hos jer, kan man nogle gange overveje andre ting - igen er det en lægelig beslutning men jeg synes da det er helt relevant at du drøfter med lægerne, hvorvidt laktulose er det bedste for jeres dreng og hvorfor.

Du må også spørge lægerne hvordan du skal forholde dig med hensyn til introduktion af skemad, ...

Annonce

... om du skal strække tiden så længe som muligt eller om det vil være fint at du starter op, fordi Matthias er så klar som han tilsyneladende er. Du kan jo evt. tale med dem om en max mængde - det kan være f.eks. max "½ dl. 2 gange dagligt - vil det være okay?"

Du skader ikke Matthias ved at trække tiden lidt, hvis det viser sig at være det råd du får fra lægerne. Du skader ham heller ikke ved at holde pause, det er fint nok.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er normalt ikke noget man selv kan gøre, indtage eller lignende. Det er meget begrænset hvad der overgår til mælken af de fødevarer du selv indtager - desværre.

Jeg håber at andre der læser med og som måske har stået i samme situation som du vil fortælle om det og skrive, det er altid rart ikke at føle sig alene og har andre erfaringer at dele vil det være rigtig godt.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge