Svar: Forsnævret endetarmsåbning
27. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og din store tillid til mig og min viden :o)
Det er desværre ikke så meget jeg kan give dig med på vejen, det er lægerne på børneafdelingen som er bedst til at rådgive dig og sætte plan for jeres dreng. Det er derfor rigtig godt at I er blevet henvist videre og at jeres dreng er blevet undersøgt grundigt og man har fundet en årsag til hans problemer - men hvor er det dog synd for ham, at det skulle tage 4 måneder ...
Laktulose og Movicol er normalt foretrukne afføringsmidler til børn, men i specielle tilfælde som hos jer, kan man nogle gange overveje andre ting - igen er det en lægelig beslutning men jeg synes da det er helt relevant at du drøfter med lægerne, hvorvidt laktulose er det bedste for jeres dreng og hvorfor.
Du må også spørge lægerne hvordan du skal forholde dig med hensyn til introduktion af skemad, om du skal strække tiden så længe som muligt eller om det vil være fint at du starter op, fordi Matthias er så klar som han tilsyneladende er. Du kan jo evt. tale med dem om en max mængde - det kan være f.eks. max "½ dl. 2 gange dagligt - vil det være okay?"
Du skader ikke Matthias ved at trække tiden lidt, hvis det viser sig at være det råd du får fra lægerne. Du skader ham heller ikke ved at holde pause, det er fint nok.
Der er normalt ikke noget man selv kan gøre, indtage eller lignende. Det er meget begrænset hvad der overgår til mælken af de fødevarer du selv indtager - desværre.
Jeg håber at andre der læser med og som måske har stået i samme situation som du vil fortælle om det og skrive, det er altid rart ikke at føle sig alene og har andre erfaringer at dele vil det være rigtig godt.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske