Brev:
Op og nedture i dagplejen
27. november 2008
Alder:
12 mdr.
Op og nedture i dagplejen
Hej Helen.
Så er jeg her lige igen, for jeg har brug for nogle af dine rigtig gode råd igen.
Jeg må indrømme at jeg er ved at være lidt frustreret. Min søn, William, på 1 år startede i dagpleje for 3 mdr. siden. Han var lidt usikker på det i starten, men knyttede sig hurtigt til dagplejemoren. Han har altid gerne ville afleveres, så jeg ved at han er glad for at være der. Det har dog helt fra starten af gået meget op og ned.
Den ene uge fortæller dagplejemoren at han bare er glad og leger, og egentlig er ligeglad med, om hun sidder sammen med børnene. Men så den næste uge fortæller hun, at han er meget ked af det og bare gerne vil sidde ved hende hele tiden, og de andre børn helst ikke må sidde ved hende, for det er jo "hans":o)
Jeg synes, at det er meget frustrerende, at det snart har stået på i 3 mdr med de op og nedture. Det skal lige siges, at William er en rigtig glad dreng, men er måske lidt forsigtig og har brug for meget kontakt fra de voksne. Vi giver ham også meget opmærksomhed hjemme, men det synes jeg også han skal have lov til at få, når han har brug for det. Men jeg tog en snak med dagplejeren idag og spurgte lidt ind til hvordan de andre børn var (Der er 3 andre børn på samme alder som William). Hun svarede, at de sagtens kunne lege og ikke sidde hos hende særligt meget, og at William nok er en dreng som skal have mere opmærksomhed end så mange andre børn. Og hver gang jeg henter ham fortæller hun først alle de dårlige ting.
F.eks., idag har han bare været sur og har ikke ville lege. Men senere fortæller hun at han bare var glad da de var ude og gå tur. Hun fokuserer meget på de negative ting. Det er det som nager mig, at jeg synes hun gør William til et problem barn, hvilket han overhovedet ikke er. Han er en glad, aktiv og sød dreng, som selvfølgelig prøver grænser, men det hører sig vist også alderen til. Og så har han rigtig nemt til smil.
Jeg ville bare ønske at hun kunne acceptere at William er en lidt forsigtig dreng, som har brug for at der er personer hos ham som han er tryg ved. Når de er i legestue, går det bare super godt. Han leger hele tiden og dagplejeren behøver slet ikke være tilstede. Og her tænker jeg jo, at det måske er fordi, der er andre voksne tilstede så han føler sig tryg ved situationen.
Mit spørgsmål er så, hvad du synes jeg skal gøre. Jeg har ikke lyst til at få ham flyttet til en anden dagplejer for han er jo rigtig glad for hende. Jeg synes også at jeg har prøvet snakke med hende om det, men føler ikke rigtig det hjælper. Jeg ville bare ønske at hun ville acceptere at William er lidt forsigtig lige nu og har brug for opmærksomhed. Tror du i øvrigt at det kan være en periode han skal igennem? Jeg har snakket med flere som siger at det godt kan være en lidt hård periode i 1 års alderen fordi der sker så meget for ham (lære at gå, snakke, spise selv osv.).
Puha, sikke en lang smøre. Håber du forstår hvad jeg skriver, for det er efterhånden blevet et stort problem for mig.
Kærlig hilsen
den lidt fortvivlede mor