Op og nedture i dagplejen

27. november 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Op og nedture i dagplejen

Hej Helen.

Så er jeg her lige igen, for jeg har brug for nogle af dine rigtig gode råd igen.

Jeg må indrømme at jeg er ved at være lidt frustreret. Min søn, William, på 1 år startede i dagpleje for 3 mdr. siden. Han var lidt usikker på det i starten, men knyttede sig hurtigt til dagplejemoren. Han har altid gerne ville afleveres, så jeg ved at han er glad for at være der. Det har dog helt fra starten af gået meget op og ned.

Den ene uge fortæller dagplejemoren at han bare er glad og leger, og egentlig er ligeglad med, om hun sidder sammen med børnene. Men så den næste uge fortæller hun, at han er meget ked af det og bare gerne vil sidde ved hende hele tiden, og de andre børn helst ikke må sidde ved hende, for det er jo "hans":o)

Jeg synes, at det er meget frustrerende, at det snart har stået på i 3 mdr med de op og nedture. Det skal lige siges, at William er en rigtig glad dreng, men er måske lidt forsigtig og har brug for meget kontakt fra de voksne. Vi giver ham også meget opmærksomhed hjemme, men det synes jeg også han skal have lov til at få, når han har brug for det. Men jeg tog en snak med dagplejeren idag og spurgte lidt ind til hvordan de andre børn var (Der er 3 andre børn på samme alder som William). Hun svarede, at de sagtens kunne lege og ikke sidde hos hende særligt meget, og at William nok er en dreng som skal have mere opmærksomhed end så mange andre børn. Og hver gang jeg henter ham fortæller hun først alle de dårlige ting.

F.eks., idag har han bare været sur ...

Annonce

... og har ikke ville lege. Men senere fortæller hun at han bare var glad da de var ude og gå tur. Hun fokuserer meget på de negative ting. Det er det som nager mig, at jeg synes hun gør William til et problem barn, hvilket han overhovedet ikke er. Han er en glad, aktiv og sød dreng, som selvfølgelig prøver grænser, men det hører sig vist også alderen til. Og så har han rigtig nemt til smil.

Jeg ville bare ønske at hun kunne acceptere at William er en lidt forsigtig dreng, som har brug for at der er personer hos ham som han er tryg ved. Når de er i legestue, går det bare super godt. Han leger hele tiden og dagplejeren behøver slet ikke være tilstede. Og her tænker jeg jo, at det måske er fordi, der er andre voksne tilstede så han føler sig tryg ved situationen.

Mit spørgsmål er så, hvad du synes jeg skal gøre. Jeg har ikke lyst til at få ham flyttet til en anden dagplejer for han er jo rigtig glad for hende. Jeg synes også at jeg har prøvet snakke med hende om det, men føler ikke rigtig det hjælper. Jeg ville bare ønske at hun ville acceptere at William er lidt forsigtig lige nu og har brug for opmærksomhed. Tror du i øvrigt at det kan være en periode han skal igennem? Jeg har snakket med flere som siger at det godt kan være en lidt hård periode i 1 års alderen fordi der sker så meget for ham (lære at gå, snakke, spise selv osv.).

Puha, sikke en lang smøre. Håber du forstår hvad jeg skriver, for det er efterhånden blevet et stort problem for mig.

Kærlig hilsen
den lidt fortvivlede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder