Svar: Af med bleen, hvordan?

3. november 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det er sådan at renlighed har forskellige faser, hvor barnet først kommer og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.

Ud fra det du fortæller, så lyder det ikke som om at jeres dreng er parat til at smide bleen endnu. Han er godt igang med sin renlighedsproces, han kan godt mærke, når han skal tisse og måske især når han skal have afføring, men han er endnu ikke nået dertil, hvor han kan sige til inden og det kan godt tage lidt tid. Især fordi der i forvejen er sket rigtig meget i hans liv nu hvor han er blevet storebror og også fordi han om 3 måneder skal starte i børnehave.

Jeg kan godt forstå du synes det ville være rart, hvis han kunne slippe bleen inden, men at øve renlighed nu lyder for det første til at være lidt for tidligt for din dreng og du kan godt risikere at det går helt i baglås, hvis du forsøger at presse ham til det. Dertil kommer at årstiden ikke taler for det. Det er koldt nu, han skal have ekstra meget tøj på, flyverdragt osv. og det betyder at han simpelthen ikke vil kunne nå at få tøjet af, når han mærker han ...

Annonce

... skal tisse. Det vil altså give ham store nederlag at få bleen af, for han vil hele tiden få våde bukser, også selvom han rent faktisk forsøger at nå det ...

Generelt synes jeg det er bedre at beholde bleen på og give barnet succesoplevelsen med en tør ble, fremfor at tage bleen for hurtigt af og lade barnet opleve det nederlag det er hver gang det går galt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg mener altså ikke det er tid til renlighed hos jer endnu og jeg synes du skal give din dreng ½ års tid og se hvordan verden så ser ud. Så bliver det bedre vejr, han har vænnet sig lidt til børnehaven, er nået lidt længere i bevidstheden om hvordan han selv fungerer osv. Til den tid, kan du så have bestemte tidspunker, hvor han skal på toilettet, fordi det er sådan reglerne er. Man tisser f.eks. på toilet når man står op om morgenen og inden man går i seng, ligesom man også tisser inden man går ud og leger, kører op at handle osv. Altså de tidspunkter hvor du også selv går på wc.

Bleen beholder han fortsat på og først når han gentagende gange har haft en tør ble og når han selv giver udtryk for at være parat til at smide den, skal den tages af :o)

Fortsat held og lykke med ham, håber mine tanker hjælper videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.