Svar: Af med bleen, hvordan?
3. november 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Det er sådan at renlighed har forskellige faser, hvor barnet først kommer og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Ud fra det du fortæller, så lyder det ikke som om at jeres dreng er parat til at smide bleen endnu. Han er godt igang med sin renlighedsproces, han kan godt mærke, når han skal tisse og måske især når han skal have afføring, men han er endnu ikke nået dertil, hvor han kan sige til inden og det kan godt tage lidt tid. Især fordi der i forvejen er sket rigtig meget i hans liv nu hvor han er blevet storebror og også fordi han om 3 måneder skal starte i børnehave.
Jeg kan godt forstå du synes det ville være rart, hvis han kunne slippe bleen inden, men at øve renlighed nu lyder for det første til at være lidt for tidligt for din dreng og du kan godt risikere at det går helt i baglås, hvis du forsøger at presse ham til det. Dertil kommer at årstiden ikke taler for det. Det er koldt nu, han skal have ekstra meget tøj på, flyverdragt osv. og det betyder at han simpelthen ikke vil kunne nå at få tøjet af, når han mærker han skal tisse. Det vil altså give ham store nederlag at få bleen af, for han vil hele tiden få våde bukser, også selvom han rent faktisk forsøger at nå det ...
Generelt synes jeg det er bedre at beholde bleen på og give barnet succesoplevelsen med en tør ble, fremfor at tage bleen for hurtigt af og lade barnet opleve det nederlag det er hver gang det går galt.
Jeg mener altså ikke det er tid til renlighed hos jer endnu og jeg synes du skal give din dreng ½ års tid og se hvordan verden så ser ud. Så bliver det bedre vejr, han har vænnet sig lidt til børnehaven, er nået lidt længere i bevidstheden om hvordan han selv fungerer osv. Til den tid, kan du så have bestemte tidspunker, hvor han skal på toilettet, fordi det er sådan reglerne er. Man tisser f.eks. på toilet når man står op om morgenen og inden man går i seng, ligesom man også tisser inden man går ud og leger, kører op at handle osv. Altså de tidspunkter hvor du også selv går på wc.
Bleen beholder han fortsat på og først når han gentagende gange har haft en tør ble og når han selv giver udtryk for at være parat til at smide den, skal den tages af :o)
Fortsat held og lykke med ham, håber mine tanker hjælper videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske