Svar: 5 år og tisser i bukserne
9. april 2004
Alder:
5 år
Du skriver at du har fået din søn undersøgt for om der skulle være noget galt, hvilket der ikke var. Da en fysiologisk årsag således burde være udelukket, må jeg se på, hvad det så kan være og det er jo nok ikke så nemt.
Generelt kan man sige at hos børn som har været renlige og som pludselig holder op med at være renlige, så er der ofte en mere psykologisk forklaring. Det kan være det at blive storebror, altså en reaktion på pludselig at skulle være den store, men det kan også være at man som forældre stiller store krav til sit barn, så barnet på den måde bliver stor.
Du skriver at du har talt med ham om det, men at det ikke hjælper. Det er ganske sikkert også svært for din dreng at tale om, da han jo på den ene side er ulykkelig over at gøre det og på den anden side også ved at du er ulykkelig over det. Han er sikkert en følsom dreng og prøv at lægge mærke til om der er sammenhæng mellem når det sker og så ting i hverdagen som er spændende eller utrygge.
Skæld ham endelig ikke ud og prøv at tage det helt roligt og med et 'pyt med det', når uheldet sker. Prøv at spørge ind til ham, så du finder ud af, hvad der rører sig i hans indre. Se om du kan få ham til at sætte ord på. Hvis han fortæller om situationer han har oplevet, med andre der driller eller lignende, så lad være at negligere ham, med lyt til ham og søg at forstå ham.
Man skal skelne imellem selvværd og selvtillid. Selvtillid handler om at kunne noget, at være dygtig, at have den sidste nye sejeste bil osv, hvor selvværd handler om at man føler at man har værdi, at man er noget værd. Forsøg at styrke din søn selvværd og fortæl ham, hvor dejlig han er, som han er. På den måde får du også din søn til at åbne sig og på den måde bliver det lettere at finde både årsagen og løsningen til problemet.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske