Svar: Renligheds-motivering

30. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Elias´ mor

Tak for dit brev og dine rosende ord om min side - dejligt at du synes om det nye design :o) - og velkommen tilbage :o)

Det lyder ikke umiddelbart som om at Elias er klar til det med renlighed endnu. Det bedste tegn er, hvis han selv kommer og beder om at få bleen af eller i det mindste registrerer at han har lavet noget i bleen og beder om at få en ny ble på - det viser jo at han interesserer sig lidt for hvordan han fungerer og at han ikke synes det er så rart at gå med en våd ble ...

Men Elias er slet ikke der. Han beder ikke om at blive skiftet og han viser ikke de mindste tegn på at det kunne være interessant at sidde på et toilet. Han er stadig heller ikke så gammel og som du skriver taler årstiden ikke for at forsøge renlighed. Det er synd, hvis I presser ham for meget, tager bleen af ham eller lignende - mit råd er at give det lidt tid.

Det første skridt er ofte at han begynder at registrere når der er noget i bleen og derefter så kommer og siger til jer, at han gerne vil have en ren ble på. Det næste skridt er at han begynder at fortælle jer, når han tisser og først derefter når han til at sige til lige inden. Derudover er det en forudsætning for at træne renlighed at han rent ...

Annonce

... fysiologisk er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer.

Hvis han selv viser interesse for at prøve at sidde på en potte eller på toilettet, så er det rigtig fint og det må han selvfølgelig gerne. Men at sætte ham på toilettet, hvis han slet ikke viser interesse eller slet ikke er begyndt at registrere når han laver noget i bleen, virker formålsløst. Hvis der kommer noget, så er det mere heldigt og fordi tidspunktet var rigtigt, ikke fordi han modenhedsmæssigt er parat ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan evt. starte med at læse lidt bøger - ikke kun om renlighed, men også om hvordan man fungerer, hvordan man ser ud, forskelligheder på drenge og piger osv. Små historier, som giver anledning til små samtaler der stille og roligt vil gøre ham opmærksom på hans egen krop. Og ellers må I vente på at han selv melder ud at det er okay at forsøge.

Det at han er startet i børnehave nu kan også være med til at motivere ham. Det går ganske givet pludselig op for ham at de store børn ikke bruger ble, men går på toilettet. Det kan også være at nogle af det store begynder at sige noget til ham om det at bruge ble og det kan også motivere i den rigtig retning.

Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39