Svar: Renligheds-motivering
30. september 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Elias´ mor
Tak for dit brev og dine rosende ord om min side - dejligt at du synes om det nye design :o) - og velkommen tilbage :o)
Det lyder ikke umiddelbart som om at Elias er klar til det med renlighed endnu. Det bedste tegn er, hvis han selv kommer og beder om at få bleen af eller i det mindste registrerer at han har lavet noget i bleen og beder om at få en ny ble på - det viser jo at han interesserer sig lidt for hvordan han fungerer og at han ikke synes det er så rart at gå med en våd ble ...
Men Elias er slet ikke der. Han beder ikke om at blive skiftet og han viser ikke de mindste tegn på at det kunne være interessant at sidde på et toilet. Han er stadig heller ikke så gammel og som du skriver taler årstiden ikke for at forsøge renlighed. Det er synd, hvis I presser ham for meget, tager bleen af ham eller lignende - mit råd er at give det lidt tid.
Det første skridt er ofte at han begynder at registrere når der er noget i bleen og derefter så kommer og siger til jer, at han gerne vil have en ren ble på. Det næste skridt er at han begynder at fortælle jer, når han tisser og først derefter når han til at sige til lige inden. Derudover er det en forudsætning for at træne renlighed at han rent fysiologisk er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer.
Hvis han selv viser interesse for at prøve at sidde på en potte eller på toilettet, så er det rigtig fint og det må han selvfølgelig gerne. Men at sætte ham på toilettet, hvis han slet ikke viser interesse eller slet ikke er begyndt at registrere når han laver noget i bleen, virker formålsløst. Hvis der kommer noget, så er det mere heldigt og fordi tidspunktet var rigtigt, ikke fordi han modenhedsmæssigt er parat ...
I kan evt. starte med at læse lidt bøger - ikke kun om renlighed, men også om hvordan man fungerer, hvordan man ser ud, forskelligheder på drenge og piger osv. Små historier, som giver anledning til små samtaler der stille og roligt vil gøre ham opmærksom på hans egen krop. Og ellers må I vente på at han selv melder ud at det er okay at forsøge.
Det at han er startet i børnehave nu kan også være med til at motivere ham. Det går ganske givet pludselig op for ham at de store børn ikke bruger ble, men går på toilettet. Det kan også være at nogle af det store begynder at sige noget til ham om det at bruge ble og det kan også motivere i den rigtig retning.
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske