Renligheds-motivering

30. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Renligheds-motivering

Kære Helen.

Det er meget meget længe siden jeg har haft brug for at skrive til dig. Tillykke med det flotte nye layout på dit site :-)

Har netop læst dit brev fra "Line", April 07, vedr. renlighed,- og hendes beskrivelse af hendes søn på 3,5 år, kunne være skrevet af mig, om Elias (som dog først bliver 3 nov 08)

Elias startede i sin børnehave for 4 mdr siden og jeg lavede en god aftale med pædagogerne om, at vi ikke skulle gå igang med at "pottetræne" (kan ikke li det ord- derfor jeg skriver motivere i overskriften.... men så du ved hvad jeg mener) samtidig med institutionsskiftet fra vuggestuen. Vi havde netop snakken omkring emnet, da jeg under rundvisningen i børnehaven fortalte at han overhovedet ikke viser de mindste tegn på at være interesseret/klar på at få bleen af eller tisse på toilettet.

Potten har vi valgt at pakke væk, da han virkede irriteret på den og ked af at blive spurgt (en gang imellem.....) om han kunne tænke sig at prøve at sidde på den uden ble. Hans toiletbrædt var interessant et par gange, så begyndte han også hér at blive lidt ked af/irriteret over at blive tilbudt dette og vi valgte igen at lægge det lidt væk, så han ikke skulle føle sig presset og stresset over det. Det er ...

Annonce

... et par måneder siden vi lagde det væk. Potten købte vi da han var ca 2 år,- men vi pressede ham aldrig til at sidde på den.

Vi overvejede noget a la det du skriver, med at lade ham rende rundt uden ble i sommers,- men da det var samtidig med start i børnehaven, kunne det ikke rigtig lade sig gøre - da pædagogerne rådede os til at lade være at starte på det samtidig. Hvilket jeg også selv synes lød fornuftigt, og han fik en super start i børnehaven og trives og er rigtig glad.

Mit spørgsmål er derfor, om du har nogle alternative idéer og fif til god motivering,- nu da det ikke er sommer og muligt at rende rundt udenfor uden ble! Han har altid været både med mor og far på toilettet - ved udmærket hvad det handler om - ser også sine små venner hjemme og i børnehaven gå på wc,- men kommer IKKE og ber om at blive skiftet selv.

Jeg forventer ikke at han skal være ble-fri i en fart, selvom han hastigt nærmer sig de 3 år,- men ville gerne forsigtigt starte blidt op med at motivere ham til at tage de første skridt i retningen til at sidde på toilettet en gang imellem.

Eller synes du måske vi skal vente, til han viser flere tegn på projektet selv?

Ser frem til at læse dit svar

Med venlig hilsen
Elias´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to