Brev:
Renligheds-motivering
30. september 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Renligheds-motivering
Kære Helen.
Det er meget meget længe siden jeg har haft brug for at skrive til dig. Tillykke med det flotte nye layout på dit site :-)
Har netop læst dit brev fra "Line", April 07, vedr. renlighed,- og hendes beskrivelse af hendes søn på 3,5 år, kunne være skrevet af mig, om Elias (som dog først bliver 3 nov 08)
Elias startede i sin børnehave for 4 mdr siden og jeg lavede en god aftale med pædagogerne om, at vi ikke skulle gå igang med at "pottetræne" (kan ikke li det ord- derfor jeg skriver motivere i overskriften.... men så du ved hvad jeg mener) samtidig med institutionsskiftet fra vuggestuen. Vi havde netop snakken omkring emnet, da jeg under rundvisningen i børnehaven fortalte at han overhovedet ikke viser de mindste tegn på at være interesseret/klar på at få bleen af eller tisse på toilettet.
Potten har vi valgt at pakke væk, da han virkede irriteret på den og ked af at blive spurgt (en gang imellem.....) om han kunne tænke sig at prøve at sidde på den uden ble. Hans toiletbrædt var interessant et par gange, så begyndte han også hér at blive lidt ked af/irriteret over at blive tilbudt dette og vi valgte igen at lægge det lidt væk, så han ikke skulle føle sig presset og stresset over det. Det er et par måneder siden vi lagde det væk. Potten købte vi da han var ca 2 år,- men vi pressede ham aldrig til at sidde på den.
Vi overvejede noget a la det du skriver, med at lade ham rende rundt uden ble i sommers,- men da det var samtidig med start i børnehaven, kunne det ikke rigtig lade sig gøre - da pædagogerne rådede os til at lade være at starte på det samtidig. Hvilket jeg også selv synes lød fornuftigt, og han fik en super start i børnehaven og trives og er rigtig glad.
Mit spørgsmål er derfor, om du har nogle alternative idéer og fif til god motivering,- nu da det ikke er sommer og muligt at rende rundt udenfor uden ble! Han har altid været både med mor og far på toilettet - ved udmærket hvad det handler om - ser også sine små venner hjemme og i børnehaven gå på wc,- men kommer IKKE og ber om at blive skiftet selv.
Jeg forventer ikke at han skal være ble-fri i en fart, selvom han hastigt nærmer sig de 3 år,- men ville gerne forsigtigt starte blidt op med at motivere ham til at tage de første skridt i retningen til at sidde på toilettet en gang imellem.
Eller synes du måske vi skal vente, til han viser flere tegn på projektet selv?
Ser frem til at læse dit svar
Med venlig hilsen
Elias´s mor