Svar: Renlighed og børnehavestart

26. august 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Camilla

Jeg har helt klart den holdning at jeres datter skal have en ble på. At få en ble på betyder ikke at man ikke kan træne renlighed - tværtimod.

Det vil være trygt og rart for hende at have en ble på. Så vil hun ikke være bange for at gøre i bukserne og så er der en meget vigtigt ting: Det er langt bedre at opleve den succes det er at have en tør ble, end det er at opleve det nederlag det er at få våde bukser!

En tør ble opnås ved stadig at følge hende på toilettet. Hjælpe hende med faste toilettider. Hun skal tisse inden I kører op at handle eller i det hele taget skal nogen steder (ligesom du også selv gør), hun skal tisse inden hun skal sove, når hun står op, vaske hænder og tisse inden I skal spise osv. Faste tidspunkter at gå på toilettet på, som en helt naturlig del af hverdagen er en god idé.

Hun skal således ikke spørges "skal du tisse" for så siger hun nej, og tisser 10 minutter efter. Du skal tage hende i hånden og gå med hende ud ...

Annonce

... at tisse, du skal også tisse selv. "Kom vi skal lige tisse inden vi kører ...". Og så skal hun have sin ble på og er den ren og tør, så roses hun naturligvis for det, er den våd, så "Pyt med det, så var det godt du havde ble på.."

Det er meget vigtigt at lytte til det hun selv siger, nemlig at hun vil have en ble på - det vil hun i dagplejen og det skal hun også have i børnehave. I takt med at I så oplever at hun bedre og bedre kan holde bleen tør og hun selv begynder at føle sig tryg ved at gå på toilettet, så kommer hun måske selv og siger at nu vil hun gerne have den af - og det er det bedste udgangspunkt for at træne renlighed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så lige nu skal hun have sin ble på og have lov til dette og den tryghed det giver. Det er ikke ensbetydende med at hun skal tisse i sin ble. Hun skal med bleen på stadig opfordres til at gå på toilettet - bleen er bare en tryghed, hvis det nu går galt, og en succes, når det lykkes.

Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor