Svar: Renlighed og børnehavestart
26. august 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Camilla
Jeg har helt klart den holdning at jeres datter skal have en ble på. At få en ble på betyder ikke at man ikke kan træne renlighed - tværtimod.
Det vil være trygt og rart for hende at have en ble på. Så vil hun ikke være bange for at gøre i bukserne og så er der en meget vigtigt ting: Det er langt bedre at opleve den succes det er at have en tør ble, end det er at opleve det nederlag det er at få våde bukser!
En tør ble opnås ved stadig at følge hende på toilettet. Hjælpe hende med faste toilettider. Hun skal tisse inden I kører op at handle eller i det hele taget skal nogen steder (ligesom du også selv gør), hun skal tisse inden hun skal sove, når hun står op, vaske hænder og tisse inden I skal spise osv. Faste tidspunkter at gå på toilettet på, som en helt naturlig del af hverdagen er en god idé.
Hun skal således ikke spørges "skal du tisse" for så siger hun nej, og tisser 10 minutter efter. Du skal tage hende i hånden og gå med hende ud at tisse, du skal også tisse selv. "Kom vi skal lige tisse inden vi kører ...". Og så skal hun have sin ble på og er den ren og tør, så roses hun naturligvis for det, er den våd, så "Pyt med det, så var det godt du havde ble på.."
Det er meget vigtigt at lytte til det hun selv siger, nemlig at hun vil have en ble på - det vil hun i dagplejen og det skal hun også have i børnehave. I takt med at I så oplever at hun bedre og bedre kan holde bleen tør og hun selv begynder at føle sig tryg ved at gå på toilettet, så kommer hun måske selv og siger at nu vil hun gerne have den af - og det er det bedste udgangspunkt for at træne renlighed.
Så lige nu skal hun have sin ble på og have lov til dette og den tryghed det giver. Det er ikke ensbetydende med at hun skal tisse i sin ble. Hun skal med bleen på stadig opfordres til at gå på toilettet - bleen er bare en tryghed, hvis det nu går galt, og en succes, når det lykkes.
Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske