Renlighed og børnehavestart

26. august 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Renlighed og børnehavestart

Hej Helen

Så har jeg endnu et spørgsmål om Emma, sidst jeg skrev til dig var angående hendes voldsomme temperament, hvor hun reagere meget voldsomt når hun får et nej eller ikke får sin vilje. Hun går stadig ind i sig selv, mens hun skriger, men jeg synes alligevel at hun er til at trænge ind til, selvom det kan tage sin tid.

Nu er hun begyndt at vise stor interesse for at tisse på toilettet. Nogle gange vil hun gerne gå uden ble og de fleste gange kommer hun og vi når på toilettet og andre gange sker der uheld men det tager hun helt fint, hun står bare på samme sted og synes det er ubehageligt og vil have nye bukser på. Det får hun og vi snakker om at hun næste gang bare skal kalde og så løber vi på toilettet igen.

Puha har hun kun lavet én gang på potten, hun var meget stolt og vi roste hende og jeg tænkte Yes nu er vi ved at være der. Men det er kun lykkes denne ene gang og ellers laver hun i ...

Annonce

... bukserne. I dagplejen vil hun ikke på toilettet og hun vil ha ble på, selvom hun egentlig sagtens kan komme og sige hun skal tisse. Hun vil bare ikke i dagplejen.

Om 1 uge starter hun i børnehave og jeg vil gerne give hende den bedste start deroppe og det ville jo være dejligt hvis hun allerede der blev fortrolig med at komme på toilettet, men på den anden side skal hun heller ikke starter med nederlag og gå og tisse i bukserne foran de andre. Hvordan håndtere vi start i børnehave og smide ble samtidig? Skal vi gi hende ble på og så håbe hun kommer og siger til når hun skal tisse?

Hvad gør vi her i overgangs perioden til blefri når vi skal nogen steder? På besøg hos andre ud og handle osv. Skal hun ha ble på eller tage chancen?

Hun er hjemme de næste 4 dage og der regner jeg med at vi tager bleen helt af og ser hvordan det går, men så starter hun i børnehave og hvad så??

Venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.