Svar: 5 årige ikke renlige om natten

24. marts 2004

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bletrætte mor

Jeg kan godt forstå at du er træt af alle de bleer og også at tissetøj, når det går galt. Og helt naturligt så tænker vi jo som voksne ofte på, at det ville jo være bedre for børnene, hvis de ikke havde dette problem, så de undgik drilleri osv. Jeg forstår det så godt, men jeg bliver også nødt til at spørge dig, hvem er det, der er træt af bleer og hvem er det der er flov over det?

Som jeg læser dit brev, så er dine døtre renlige om dagen. Der sker små uheld ind imellem, men tiden fra tanken eller følelsen af at skulle tisse til at det løber er ikke særlig lang og på dene årstid, hvor børnene har mere tøj på, når de måske ikke at få det af.

Med den alder dine døtre har er der ikke noget i vejen for at lave nogle regler om at man lige tisser inden man går udenfor og leger, eller efter man har spist osv. Det er ikke sikkert at der kommer noget, men man kan godt lave en fast rytme omkring dette og du kan også bede personalet om lige at ...

Annonce

... huske dine døtre på at gå på toilettet, hvis de er i børnehave.

Med hensyn til at tisse i sengen om natten, så har 10-15 pct af alle børn ufrivilling natlig vandladning i 6-7 års alderen. Det er altså ikke unormalt, hvis man kan sige sådan.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Man mener at det skyldes at barnet mangler det hormon, som hæmmer urinproduktionen under søvn, og der ses også en arvelig tendens. Nogle børn sover også så tungt at de simpelthen ikke vågner ved en fyldt blære.

For nogle går det over af sig selv. For nogle hjælper det at man som forældre følger barnet på toilettet (i søvne), når man selv går i seng. For andre kræves der medicinsk behandling eller behandling med alarmapperat. Man begynder dog aldrig at behandle børn før 7 års alderen.

Støt dine piger så godt som muligt. Jeg er sikker på at de godt ved, at du gerne så dem være helt renlige og man må gå ud fra at børn søger at gøre det, der gør forældrene glade. Lad tiden arbejde for jer og fortsat held og lykke med dem.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder