Svar: 5 årige ikke renlige om natten
24. marts 2004
Alder:
5 år
Kære bletrætte mor
Jeg kan godt forstå at du er træt af alle de bleer og også at tissetøj, når det går galt. Og helt naturligt så tænker vi jo som voksne ofte på, at det ville jo være bedre for børnene, hvis de ikke havde dette problem, så de undgik drilleri osv. Jeg forstår det så godt, men jeg bliver også nødt til at spørge dig, hvem er det, der er træt af bleer og hvem er det der er flov over det?
Som jeg læser dit brev, så er dine døtre renlige om dagen. Der sker små uheld ind imellem, men tiden fra tanken eller følelsen af at skulle tisse til at det løber er ikke særlig lang og på dene årstid, hvor børnene har mere tøj på, når de måske ikke at få det af.
Med den alder dine døtre har er der ikke noget i vejen for at lave nogle regler om at man lige tisser inden man går udenfor og leger, eller efter man har spist osv. Det er ikke sikkert at der kommer noget, men man kan godt lave en fast rytme omkring dette og du kan også bede personalet om lige at huske dine døtre på at gå på toilettet, hvis de er i børnehave.
Med hensyn til at tisse i sengen om natten, så har 10-15 pct af alle børn ufrivilling natlig vandladning i 6-7 års alderen. Det er altså ikke unormalt, hvis man kan sige sådan.
Man mener at det skyldes at barnet mangler det hormon, som hæmmer urinproduktionen under søvn, og der ses også en arvelig tendens. Nogle børn sover også så tungt at de simpelthen ikke vågner ved en fyldt blære.
For nogle går det over af sig selv. For nogle hjælper det at man som forældre følger barnet på toilettet (i søvne), når man selv går i seng. For andre kræves der medicinsk behandling eller behandling med alarmapperat. Man begynder dog aldrig at behandle børn før 7 års alderen.
Støt dine piger så godt som muligt. Jeg er sikker på at de godt ved, at du gerne så dem være helt renlige og man må gå ud fra at børn søger at gøre det, der gør forældrene glade. Lad tiden arbejde for jer og fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske