Svar: Opdragelse og selvbestemmelse 20 mdr.
20. februar 2006
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Jeg vil gerne begynde med at kommentere det at du skriver: "...man siger jo at børn ikke prøver grænser af, men det ved jeg efterhånden ikke hvad jeg skal mene om."
Jeg mener faktisk at børn prøver grænser, eller måske sagt på en anden måde,- at børn prøver forskellige væremåder af for at lære og for at udvikle sig. Børn har brug for de voksnes hjælp. De har brug for omsorg, kærlighed, for at voksne passer på dem så de ikke kommer til skade eller skader andre, de har brug for voksne til at få mad, drikke, blive vasket, plejet og dermed få tilfredsstillet deres grundlæggende fysiske behov og de har brug for at de voksne lærer dem, hvordan man handler i forskellige situationer, har forståelse for og kan indleve sig i andre mennesker og hvordan man i det hele taget begår sig rent socialt.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at I gør jer rigtig mange gode overvejelser og der er ingen tvivl om at I ønsker det bedste for jeres dreng og for jeres lille familie. Og hvem ønsker sig en 3 årig tyran:o)
Jeg tror dog I skal prøve at skelne lidt imellem de forskellige situationer og måden han reagerer på og dermed måden I tackler det på.
Rent aldersmæssigt lyder det som om jeres dreng er begyndt at lege lidt mere. Han leger endnu ikke rigtige rollelege, men han vil rigtig gerne lege nogle lege, som er det han oplever I gør. Han vil gerne være ligesom jer.
Når han gerne vil have at du spiser hans mad, eller når han siger velbekomme, så er det ikke for at være 'rasmus modsat', men nok mere et udtryk for at han har brug for at lege og lege det han kender, lege jer. Gøre det I plejer at gøre. Prøv der for i det situation at fokusere lidt mindre på grænsesætning og fokuser lidt mere på, at han gerne vil lege og efterligne jer.
Selvom man er dreng, så kan man have stor glæde af et kaffestel og noget plastikmad og et lille køkken. Og måske det kunne hjælpe jer alle, hvis I sammen kunne lege der. Det ville også give jer et alternativ, så I kunne fortælle ham at I ikke vil lege med maden ved bordet, men I leger i køkkenet bagefter.
Det er det samme som sker, når han gerne vil have jer placeret og have jer at lege med. Men du bliver stresset af at sidde der og tænke på alt det du ikke når, alt det du gerne skulle have gjort. For at slå to fluer med et smæk, så prøv at indrage ham i de daglige sysler. Lad ham hjælpe med at dække bord, lad ham være med til at ordne vasketøj, prøve at skralde en kartoffel (naturligvis med en skralder som ikke er skarp), tørre støv af med en klud osv.
I det store hele handler det nok mege tom at han gerne vil dele og opleve verden med jer, lære af jer og spejle sig i jer.
Dernæst vil jeg sige at det jo også er i orden at sige nej. De frustrationer der så kommer, når der bliver sagt nej, skal han jo også lære at tackle. Men prøv også at give et alternativ. I stedet for at sige "Jeg ved godt du gerne vil have juice, men det kan du ikke få", så prøv i stedet "Er du tørstig, så se her, dejlig kold mælk" eller hvad han nu kan få i stedet for.
Det er fint at I gerne vil give ham medbestemmelse, men prøv også at minimere hans valgmuligheder. Det kan nogle gange være alt for meget for et barn på hans alder at skulle vælge og svare på de spørgemål forældre stiller. Ofte stiller vi nemlig alt for mange spørgsmål, fordi vi så tænker at konflikten så undgåes for så får barnet det jo som det vil have det.
Et eksempel: "Vil du have pære eller æble?" Barnet vælger pære. "Skal den skraldes?" Pæren skraldes. "Skal jeg skære den ud?" Ja og så tænder barnet fuldstændig af fordi ... ja hvorfor, for han fik det jo som han ville. Men fordi der var alt for meget at tage stilling til, eller fordi du gjorde det for hurtigt til at han kunne nå at følge med og tænke, eller fordi pæren skulle have været skåret i skiver i stedet for i både eller...
Prøv ikke at stille alt for mange spørgsmål og lad være med at forvente for meget. Lad ham prøve selv, når han giver udtryk for gerne at ville noget selv, men vær der og tilbyd din hjælp, når du kan se at der er behov for det.
Håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske