Ammestop - trænger til at være mig selv lidt igen

22. februar 2006

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammestop - trænger til at være mig selv lidt igen

Hej Helen

Ja, nu er vi flyttet og har fået internet, langt om længe. Det har været en helt igennem forfærdelig tid, som jeg ikke skal komme ind på, men min søn har taget flytningen super og har haft glæde af at sige "farvel" til det gamle hus uden møbler, som du foreslog. Hans lille vuggestue er helt fantastisk og han er blevet helt "bossi" siger de, fnis.. min lille artige dreng.

Julie har siden hun blev 4 mdr haft kolik om natten. Jeg har igennem de seneste måneder prøvet alt og nu (hun er snart 7 mdr) har vi fundet grunden. Hun er intollerant overfor mælk og majs (som min søn). Dvs den majsgrød hun har fået, det MME jeg har tilsat hendes grød samt den mælk/smør/yoghurt jeg har spist har påvirket hende. Så endelig er hun ovre sit (og mit) mareridt.

Vi startede på grød da hun var 4 mdr og holdt op igen da hun var 5, pga mavesmerter og mavesygdom hvor hun fik pencilin. Da hun blev 6 mdr begyndte jeg igen og hun spiser nu 3 måltider om dagen. Jeg tilsætter en smule sojaMME i grøden og lidt havremælk får hun også. Ellers drikker hun af kop, er faktisk god til det, men det er alligevel begrænset hvormeget hun får ned.

Amningen er sat drastisk ned nu, men hun får om morgenen, efter hvert måltid og lidt i løbet af dagen hvis det ikke passer med mad. Og aftenen står også på amning inden sengetid. Om natten holder hun sig for det meste fra 21-4 nogengange 5 stykker så det er jo ikke imponerende :-)

Nu skal hun snart passes i 2 nætter og 3 dage sammen med storebror, da mor og far skal på en TILTRÆNGT ferie og se hinanden dybt i øjnene. Min far og hans kone kommer herned og dem er jeg trygge ved skal passe dem. De kommer om en måned, når ...

Annonce

... Julie er 8 mdr.

SÅ kommer mit spørgsmål endelig.... jeg vil gerne stoppe med at amme helt, trænger til at være mig selv lidt igen. Desuden skal jeg jo så være væk fra hende i 3 dage slut marts. Hun tager ikke flaske og hvad skal jeg også putte i den, nu hvor hun ikke må få MME og jeg ikke malker ud.

Hvordan får jeg trappet ned? Når hun får så mange måltider om dagen, er det så tilstrækkelig "føde", så det kun er væske der skal tænkes på? Hun får vand, havremælk og lidt gulerodsjuice nu.. hvor meget drikke skal hun have udover måltiderne? Og hvad når hun ikke spiser særlig meget? Nogle gange sætter hun 1 dl havregrød + æblemos i til livs, andre gange bliver det til 5 skefulde... kan jeg snart lade være med at tilbyde hende bryst efter måltiderne?

Hvornår kan vi stoppe med at amme hende om aftenen og sige at hun får mad kl. 18.30 og så er det det? Kan vi tilbyde hende noget andet om aftenen?

Hun vejer nu 6800 og er snart 7 mdr, så hun er stadig ikke det største... men nu hvor hun spiser mad går det dog lidt bedre med vægten

Hun gylper stadig meget af min mælk op - de gange jeg har givet hende MME (nogle få gange har hun ville tage flasken) har hun ikke gylpet.... mhmm..

Nu hvor jeg ikke indtager mælkeprodukter, og ikke laver mad på majs eller mme er hendes mavesmerter/prutter helt holdt op. Så skal vi bare ud over alle de dårlige vaner vi har tillagt hende, såsom at sove hos mor, ammes i søvn osv osv... nogle gode råd? Vil det komme automatisk når hun opdager hun ikke har ondt?

Når ikke hun har ondt i maven er hun simpelthen det sødeste lille væsen, smiler døgnet rundt, griner og pludre og græder ikke. Hun er nem og skøn :-)

Knus Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder