Svar: Rutiner og weekend

13. januar 2024

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Kære Mor til H.

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring forskel på hverdage og weekends.

Det er, som du også selv er inde på, helt normalt, at der kan være forskel på hverdags- og weekendoplevelser. Rutinerne i weekenden er naturligt nogle andre, hele familien er samlet, og der er en anden dynamik i hjemmet, når alle er hjemme.

Samtidig har du fuldstændig ret i, at hjemme er et "safe space", og børn vil naturligt afprøve flere grænser overfor deres forældre. Det er en del af deres udvikling og forsøg på at forstå verden omkring dem.

Når jeres dreng afprøver grænser overfor jer forældre, så er det fordi, han har en grundlæggende tillid - han ved, at I elsker ham højt, så derfor tør han afprøve grænser overfor jer. I spiller en vigtig rolle i at etablere sunde grænser og give ham den vejledning, som han har brug for, når han skal finde ud af, hvem han selv er, og hvad han står for. Så selvom det er rigtig hårdt, så prøv at sige til jer selv, at det er sundt og godt, det han er i gang med:)

Jeres dagsplan og rytme er super! Den skal I endelig ikke ændre på, alt er som det skal være. Du fortæller også, at han selv kender rytmen, han ved, hvad der skal ske. Samtidig er rytmen med til at sikre et stabilt blodsukker og en vis mængde energi, hvilket er vigtigt i forhold til hans anfald af fortvivlelse - det er vigtigt at sikre sig, at han ikke bryder sammen, fordi hans blodsukker f.eks. ofte er ustabilt. Dagsplanen og de faste måltider, hans generelle indtag er med til at sikre, at han generelt har det godt, får sin mad, sin søvn osv.

Du nævner, at konflikterne f.eks. kan komme, når H. gerne vil bestemme forskellige ting i hverdagen. Og jeg tænker, at du her skal overveje, hvilke valg du giver ham, altså medtænke, hvordan du kan give ham medbestemmelse.

Det er helt naturligt, at han siger nej - han skal sige nej, han skal ville noget andet end jer, ellers kan han ikke udvikle sin egen vilje. Og børn kan sige nej på mange måder. Det kan være et kropsligt nej, hvor han f.eks. holder sig for ørerne, eller ikke vil høre, hvad du siger. Han kan også sige nej ved at skubbe til jer eller slå ud efter jer, eller ved f.eks. at gå. Han kan have et bestemt nej, hvor han tydeligt siger "Nej!", "Jeg vil ikke!". Det kan være et prøvende nej, hvor han f.eks. kikker på jer og alligevel gør noget, som han ved, at han ikke må. Han kan også have et legende nej, hvor han grinende løber sin vej, selvom I siger nej, fordi han vil have, at I løber efter, fanger ham, og f.eks. giver ham en kildetur... og han kan have et afmægtigt nej, hvor han rigtig gerne vil noget, men ikke mestrer det og derfor bryder sammen - "nej, nej, nej, kan ikke...!".

Hvordan I skal reagere afhænger derfor helt af situationen. Men generelt kan man sige, at det er godt, hvis I kan bestemme de overordnede ting, f.eks. at han skal sidde i sin klapvogn, når I går ved vejen, at han skal have tøj på, og at han skal have børstet tænder. Men - I kan stadig give ham medbestemmelse.

I kan f.eks. sige:

- "Vil du selv klatre op i klapvognen, eller skal jeg hjælpe dig?". I spørger ikke, om han vil i sin klapvogn, og I løfter ham ikke op i vognen mod hans vilje. I har taget det overordnede valg, at han skal sidde i sin klapvogn, men I lader ham selv vælge, hvordan det skal ske.

- "Vil du have den røde eller blå trøje på?". I viser ham de to trøjer og lader ham selv vælge mellem dem. Men det er jer, som bestemmer, at han skal have trøje på.

- "Kan du selv finde din tandbørste? Hvor mon tandpastaen er henne, kan du finde den?" I stedet for at sige "nu skal du have børstet ...

Annonce

... tænder", og han så siger "nej" og løber sin vej.

Når han protesterer mod at komme i seng, så kan det sagtens handle om, at han nu har en alder, hvor han stille og roligt begynder at blive bevidst om, at når han er langt i seng, så sidder I og hygger i stuen. Det vil han naturligvis gerne være en del af, derfor protesterer han, for I forlader jo det hyggelige, det rare, og han vil ikke have, at dagen slutter.

Derfor er det godt, hvis det er mindst lige så hyggeligt at komme i seng. Og det er rigtig godt, hvis han også her har lidt små opgaver selv, så hans lyst til at bestemme også anerkendes i denne forbindelse. Det kan f.eks. være at han selv vælger, hvilken godnathistorie I skal læse, og at han selv tænder for sin natlampe, selv finder sine puttebamser frem osv. Så I ikke siger for meget "nu skal du i seng", hvortil han vil svare nej, men i stedet siger "kan du finde din bamse?", "kan du selv tænde din natlampe, eller skal jeg hjælpe dig?" osv. Så han har sine egne små opgaver at koncentrere sig om, og som samtidig forbereder ham på, at nu er det sovetid.

Det er svært for man, når han mærker, at I vil noget andet, end han vil. Når han møder modstand, så bryder hans verden sammen, så får han anfald at fortvivlelse. Når det sker, så er han ikke i stand til at lytte til jer. Han kan kun give udtryk for sine følelser ved at kollapse: Græder voldsomt, kaster sig i gulvet, vrider sig, sparker...

Han er i disse situationer oprigtigt fortvivlet, det gør ondt indeni, og han er ked af det. Det er vigtigt, at I her viser ham forståelse og sætter ord på. I kan f.eks. sige "sååå, skat, driller skoene, det er også dumt", eller "nåå lille ven, bliver du bare ked af det nu? Det er okay, jeg er lige her, skal jeg hjælpe dig?". Så han hører, at I forstår ham, så han føler sig lyttet til og mødt - og med jeres ro, som han kan spejle sig i, så kommer I fælles videre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det gælder f.eks. også, når I skal hjem fra legepladsen, og verden bryder sammen for ham, fordi han bare så gerne vil lege lidt mere. Også her kan I vise ham forståelse "du bliver bare så ked af det nu, du ville rigtig gerne lege lidt mere?" - nogle gange kan I her måske lave en aftale "du kan tage to rutsjeture mere på rutsjebanen, så går vi hjem, okay?". Det viser ham, at I lytter, og at man ved at tale sammen kan finde et kompromis, så begge parter føler situationen okay.

Andre gange er det måske nødvendigt, at I holder fast i, at I skal gå, og så vil svaret måske være "du vil bare så gerne lege. Det er også dumt, at vi skal hjem nu, men vi går på legepladsen igen, så du kan gynge igen i morgen" eller lignende. På den måde viser I ham, at selvom I siger nej nu, så betyder det ikke nej for evigt. Det, han rigtig godt kan lide at gøre, f.eks. gynge, kan stadig lade sig gøre en anden dag.

Når I har disse snakke med ham, så er det vigtigt, at I ikke bare står og siger det til ham, men at I sætter jer ned, holder om ham eller tager ham på skødet. Fysisk kontakt er vigtigt. I skal også tale stille og roligt, vise ham forståelse og omsorg med jeres stemme, jeres mimik, jeres kærtegn. I skal vise ham den ro, som han ikke selv mestrer - på den måde lærer I ham at kunne bevare roen, når han senere i livet står i situationer, hvor tingene måske ikke altid er, som han gerne vil have det:)

Når der er ro på, så vil han naturligt også lettere kunne lytte til jer igen, og I kan alle komme videre.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Og så vil jeg også anbefale min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.